Een autobedrijf beschikt zelf nog niet over een laadpaal, maar heeft in de bedrijfsvoorraad een EV die opgeladen moet worden. Wat nu? Met groene platen op weg naar een openbare laadplaats? Mag je een EV met groene platen daar parkeren gedurende het laadproces? Een interessante vraag, waarvan het antwoord laat zien dat wetgeving soms achter de feiten aanloopt.

De regels voor het gebruik van het handelaarskenteken zijn bij de meeste autobedrijven wel bekend. Ze staan duidelijk vermeld op RDW.nl. Als u over een erkenning bedrijfsvoorraad beschikt mag u het handelaarskenteken gebruiken voor proefritten. Maar u mag er niet privé mee rijden, geen personen of goederen vervoeren en niet parkeren op de openbare weg. De proefrijdende potentiële koper kan dus niet even naar Ikea om een Billy op te halen. Zonder een erkenning bedrijfsvoorraad mag u de groene platen alleen gebruiken om een auto van een klant op te halen, te testen of naar de poetser te brengen.

Dan de laadplaatsen. Het kan gaan om een openbare (betaalde) parkeerplaats met laadfunctie of een openbare laadplaats: de snellader. Die laatste staat meestal langs de snelwegen. Naar de letter van de wet loopt het in het eerste geval meteen spaak. Het gaat immers om parkeren en dat mag niet op grond van het Kentekenreglement als de auto voorzien is van een handelaarskenteken. Dat de auto wordt opgeladen lijkt niet van belang. De ondernemer riskeert een sanctie.

Of het laden bij een snellader ook wordt gezien als parkeren, is maar de vraag. Vaak blijft de bestuurder bij de auto of haalt even een bakje koffie. Ook dat geval lijkt in de gevarenzone te zitten, een auto voorzien van groene platen moet immers gebruikt worden. Onbeheerd achterlaten op de openbare weg is niet toegestaan. Het lijkt er dus op dat de RDW in beide gevallen kan handhaven. Overigens leidt het parkeren van een in de bedrijfsvoorraad opgenomen auto op de openbare weg zonder groene platen ook tot problemen. U kunt dan onder meer een naheffing verwachten van de Motorrijtuigenbelasting.

Daar komt nog bij dat de parkeerregels per gemeente en openbare parkeerplaats kunnen verschillen. Veel gemeenten hebben beleidsregels opgesteld voor openbare laadpalen en het gebruik daarvan. Zo kwam ik verschillende beleidsregels tegen van gemeenten waarin is bepaald dat de elektrische auto die wordt opgeladen niet voorzien mag zijn van een handelaarskenteken. U loopt in dat geval het risico om van twee instanties een sanctie of boete te ontvangen: de RDW en de betreffende gemeente.

Een auto tanken met groene platen geeft doorgaans geen problemen. Maar wat is in deze het verschil met opladen? Uitsluitend omdat het langer duurt, de locatie verschilt en de bestuurder ondertussen een boodschap kan doen loopt de ondernemer een risico. Hier ligt een vraag voor de wetgever en de RDW om daar een nuance voor te vinden. Die vraag is inmiddels door VASS voorgelegd aan de RDW. Maar al zou de RDW geen problemen hebben met opladen op een openbare laadplaats, dan kan de ondernemer alsnog tegen de lokale regels van de gemeente aanlopen.

Gezien het Kentekenreglement en de Regeling handelaarskentekens en -kentekenbewijzen lijkt het erop dat het autobedrijf met de betreffende EV-occasion naar de snellader moet rijden om op te laden. Gaat u toch laden op een openbare laadplaats? Check dan altijd de lokale regels voor het gebruik van de betreffende parkeerplaats.

Hebt u ook een juridisch gerelateerde vraag voor een column? Laat het de redactie van Aftersales Magazine weten via redactie@aftersalesmagazine.nl

Waar haal je al die onderwerpen voor de columns toch steeds vandaan, hoor ik vaak na een gepubliceerd stuk. Die komen van u, de autobedrijven. Soms gaat het om een kwestie tussen een autobedrijf en een klant die bij de rechter belandde. Een andere keer is het een vraag die ik rechtstreeks krijg gesteld van een ondernemer. Deze specifieke casus is ontleend aan een vraag van een autobedrijf, aangesloten bij VASS (Verenigde Autobedrijven Samen Sterk).

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 februari 2025
Nieuwe Sailuns voor winterse omstandigheden
7 februari 2025
LKQ ondersteunt Mobility Transition Pathway
7 februari 2025
8100 bezoekers voor Auto Prof
7 februari 2025
Dennis Kolsté consultant bij AHG
7 februari 2025
Cao-onderhandelingen Tank en Was van start
7 februari 2025
Veel voor weinig
Meest bekeken berichten
Recente reacties