Een in 2020 gekochte nieuwe elektrische auto heeft vijf jaar later een restwaarde van veertig tot bijna vijftig procent. Dat is beduidend meer dan bij benzineauto’s (35 tot 42,5 procent) en diesels (27,5 tot 35 procent), voorspelt het Economisch Bureau van ING.

Restwaarde range over vijf jaar in percentage nieuwprijs van nieuw verkochte auto in 2020.
Restwaarde range over vijf jaar in percentage nieuwprijs van nieuw verkochte auto in 2020.
Max Erich, sectoreconoom Automotive, wijst op het groeiende aanbod van volledig elektrische auto’s met een actieradius van zo’n vierhonderd kilometer. “Die worden nu vooral nieuw als auto van de zaak ingezet. Onderzoek onder consumenten wijst uit dat elektrische auto’s met zo’n actieradius ook over vijf jaar op de occasionmarkt populair zullen zijn. Die populariteit is goed voor de restwaarde.”

Leasecontract

ING verwacht op basis van haar sectorraming dat in 2020 in Nederland 12,5 procent van de nieuwverkoop uit elektrische auto’s bestaat. Voor met name leasemaatschappijen roept deze populariteit de vraag op in hoeverre deze auto’s hun waarde behouden aan het einde van het leasecontract. Voor hen is de waarde van gebruikte elektrische auto’s in 2025 van groot belang. Om de toekomstige vraag naar elektrische occasions te kunnen inschatten, is via de ING online poll ‘Vraag van Vandaag’ aan ruim 48.000 respondenten gevraagd welke eisen ze hebben ten aanzien van onder meer actieradius en laadtijd. Die eisen zijn vergeleken met het toekomstige aanbod van elektrische occasions.

Gebruikskosten

ING Economisch Bureau verwacht dat in 2025 een kwart van de markt een elektrische occasion zal overwegen. De gebruikskosten van EV’s – elektriciteit, onderhoud, belastingen – zijn laag ten opzichte van benzine- en dieselauto’s. Ze hebben minder (slijtagegevoelige) onderdelen dan conventionele aandrijfvormen. De batterij blijkt ook na jaren van intensief gebruik slechts beperkt in capaciteit af te nemen. Punten scoren de e-modellen verder op de aspecten rijcomfort en emissie. Van positieve invloed op de restwaarde is ook dat de overheid de aanschaf van elektrische occasions wil stimuleren.

Stijgende prijzen

Het aandeel van elektrische auto’s binnen de totale occasionmarkt zal in 2025 nog relatief bescheiden zal zijn. Die situatie zal leiden tot stijgende prijzen, vooral bij de modellen met een grotere actieradius. Momenteel houden elektrische auto’s hun waarde minder goed vast dan hun benzinebroeders, maar al beter dan diesels.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • W, (Pim) van der Veer on Verdubbeling MG Brand Stores: “In de wereld van de MG Car Club wordt “Old Number One” uit 1923 van Morris dealer Cecil Kimber als…okt 2, 16:48
  • Wil on Bumperkleven grootste irritatie: “Is er onderzocht wat de reden is van bumperkleven of waarom mensen op de linkerbaan te langzaam rijden? Heel veel…aug 31, 13:51
  • W, (Pim) van der Veer on ‘Moet iedereen een auto hebben?’: “Misschien wordt een eigen auto voor iedere burger als een opeisbaar recht beschouwd. De praktijk is dat iedereen zijn best…aug 30, 18:33
  • Harry Zuur on ‘CO2-rapportage wordt administratieve kluif’: “Straks gaat het al net zo als met de boeren in natura 2000 gebieden, teveel CO2, bedrijf weg er mee!…aug 24, 17:24
  • De Sutter Marc on Modulaire auto verlengt levensduur: “Beste Heel mooi maar helaas wil men deze zaken niet in Belgie, onlangs antwoord bekomen van Vlaamse overheid, In Belgie,…aug 17, 15:50