In 2023 kochten 21.641 jongeren een motorfiets, 44,6 procent meer dan de 14.962 stuks in 2014. 20.155 jongeren kochten in 2023 een gebruikte motorfiets, een toename van 39 procent ten opzichte van de 14.491 stuks in 2014. De verkoop van nieuwe motoren onder jongeren is in diezelfde periode zelfs met 215,5 procent gestegen: van 471 in 2014 naar 1486 in 2023.
Dat blijkt uit de laatste cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en datapartner RDC. Daaruit blijkt verder dat er in 2023 in totaal 17.492 nieuwe motorfietsen zijn geregistreerd. Dit is het hoogste aantal sinds het jaar 2000 en 13,1 procent meer dan in 2022, toen er 15.472 nieuwe motoren op kenteken werden gezet. Dat was destijds het hoogste aantal sinds 2008.
Trend
“De groeiende populariteit onder jongeren is een uitvergroting van wat we in de hele branche zien”, zegt Maarten Mastop, branchemanager Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven bij BOVAG. De totale hoeveelheid geregistreerde motorfietsen in Nederland is de afgelopen tien jaar met 13,3 procent gestegen, van 713.888 motorfietsen in 2014 naar 808.785 op het moment van schrijven. “Deze cijfers zijn bemoedigend voor de motorbranche. Ze tonen aan dat de belangstelling onder jongen voor de motorfiets sterk stijgt.”
Gamechanger
De groeiende populariteit van motoren wordt kracht bijgezet door de groei van het aantal motorrijbewijzen dat jaarlijks wordt uitgegeven. Uit cijfers van het CBR blijkt dat, waar er in 2014 nog 19.380 rijbewijzen werden vergeven (voor het A, A1 en A2 rijbewijs), er in 2023 33.617 mensen slaagden voor hun motorexamen: een toename van 73,5 procent. Van die 33.617 mensen zijn 15.843 kandidaten geslaagd in de leeftijd 18-25 jaar: 47,1 procent.
“De groeiende populariteit van motoren onder jongeren, die nu de nieuwe werkgeneratie vormen, is een echte gamechanger. Het is namelijk een doorslaggevende mogelijkheid om motoren als mobiliteitsoplossing in te zetten voor dagelijks woon-werkverkeer”, aldus Martijn van Eikenhorst, sectiemanager Motoren bij RAI Verenging.