De tien allergrootste Nederlandse dealerholdings namen vorig jaar bijna 33 procent van de totale autoverkoop voor hun rekening. Voor de circa driehonderd kleinere autodealers resteren de kruimels, blijkt uit de jongste uitgave van het jaarlijks dealerholdingonderzoek van Aumacon.
Het allereerste exemplaar overhandigde Aumacon-directeur Clem Dickmann (links) aan Paul Zijm, dga van de Zijm Holding. Haar stijging van positie 55 in 2018 naar positie 29 in 2019 markeert de trend van schaalvergroting. Was in 2013 het totale marktaandeel van de honderd grootste holdings 64,7 procent, vorig jaar klom dat naar 77,9 procent. Voor de overige circa driehonderd dealerbedrijven resteert nog maar zo’n een vijfde van de markt; de verwachting is dat de komende jaren veel kleine dealers van de grote volume- en premiummerken hun bedrijf alsnog zullen (moeten) overdragen aan Top-100 bedrijven.Kleine dealers
Dat betreft in veel mindere mate de dealers van merken als Suzuki, Mazda, Mitsubishi en Honda. Deze worden veelal gedistribueerd via een fijnmazig netwerk van relatief kleine dealers. De interesse van de grote dealerholdings voor deze bedrijven en merken is volgens Aumacon “doorgaans uiterst gering”.Top-10 | Top-50 | Top-100 | |
2004 | 17,5% | 33,5% | |
2005 | 19,0% | 38,7% | |
2006 | 19,1% | 40,1% | |
2007 | 21,1% | 42,0% | |
2008 | 21,5% | 42,9% | |
2009 | 23,2% | 44,3% | |
2010 | 23,4% | 45,5% | |
2011 | 22,9% | 46,1% | |
2012 | 24,4% | 50,0% | |
2013 | 24,7% | 52,2% | 64,7% |
2014 | 25,7% | 53,6% | 66,1% |
2015 | 27,8% | 54,8% | 68,3% |
2016 | 29,7% | 59,3% | 73,4% |
2017 | 30,6% | 60,5% | 74,7% |
2018 | 32,6% | 64,1% | 77,9% |