In 2030 wordt het merendeel van de auto’s rechtstreeks online bij de fabrikant gekocht. De zelfrijdende auto verschijnt op straat, auto’s worden elektrisch en nieuwe abonnementsvormen op het gebied van mobiliteit worden steeds populairder.

Dat zijn enkele resultaten uit de jaarlijkse ‘Automotive Executive Survey’ van KPMG, die daarvoor meer dan 1100 bestuurders uit de wereldwijde automobielindustrie heeft bevraagd. Het onderzoek verschijnt dit jaar voor het 22ste achtereenvolgende jaar.

81 procent van de bestuurders in de automobielsector verwacht dat in 2030 minimaal 40 procent van de auto’s rechtstreeks bij de fabrikant online wordt besteld. 63 procent van de Europese autofabrikanten voorziet dat zelfs 40 tot 80 procent van de auto’s rechtstreeks bij de fabrikant wordt aangeschaft. Kopen en leasen van auto’s krijgen steeds meer concurrentie van nieuwe abonnementsvormen om auto’s te delen, zo verwacht 83 procent van de ondervraagde bestuurders.

Zorgen

Gebrek aan grondstoffen, onderdelen en personeel is veruit de grootste zorg in de automobielindustrie. Mede onder invloed van de coronacrisis maakt 80 procent van de bestuurders zich momenteel grote zorgen over de continuïteit in de toeleveringsketen door tekorten van chips, batterij-onderdelen maar ook zeldzame metalen, staal, koper en aluminium. Steeds meer autofabrikanten kiezen daarom voor nearshoring, het aangaan van joint venture partnerships, of nemen op een andere manier een belang in leveranciers. Daarmee wordt de continuïteit in productie gewaarborgd en zijn de automakers minder afhankelijk van derden.

Disruptie

Uit het onderzoek blijkt verder dat bestuurders in Europa en Azië minder positief zijn over de markt dan hun collega’s in de VS. Minder dan de helft van de Europese ondernemers vertrouwt op een winstgevende automobielsector in de komende vijf jaar mede dankzij de aanhoudende daling van het aantal autoregistraties in Europa. “De auto-industrie heeft de afgelopen 130 jaar niet zoveel veranderingen ondergaan als nu. Toetredende big tech-bedrijven, online autoverkoop en de snelle adoptie van elektrisch rijden zetten de industrie op zijn kop. Autofabrikanten moeten hun verdienmodellen aanpassen en flink gaan investeren in hernieuwde digitale klantervaringen. Nieuwe business modellen ontstaan en de invloed van verdergaande digitalisering en de route naar een duurzame circulaire economie geeft veel nieuwe kansen en uitdagingen”, licht Loek Kramer, partner Automotive bij KPMG in Nederland toe.

“Een snelle toename van online bestellingen rechtstreeks bij de autofabrikant vereist niet alleen flinke investeringen in een digitale marketing- en verkoopstrategie. Ook de herstructurering van dealernetwerken zorgt voor extra uitdagingen voor traditionele dealers. De toekomst van de traditionele autodealer is daarmee zeer onzeker”, concludeert Kramer.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
16 april 2025
Garagenetwerken AllParts groeien door
16 april 2025
Hiltermann optimaliseert met Vinacles voorraadfinanciering
16 april 2025
Alliance vergroot grip op aftermarket EV’s
16 april 2025
Nieuwe CEO LKQ Benelux-France bekend
16 april 2025
RODI 2024: zorgen over toekomstige winstgevendheid
Meest bekeken berichten
Recente reacties