Het jaaroverzicht liet er geen twijfel over bestaan: Volkswagen pakte de koppositie terug van Kia. Het verschil was slechts 1454 kentekens waardoor de Duitsers op 34.958 stuks uitkwamen en Kia op de tweede plek. In realiteit is het gat tussen beide merken echter flink groter.
Behalve het overzicht met de vorig jaar nieuw geregistreerde merken en modellen staat ook het actuele parkoverzicht (bron: RDC) op het scherm. Bouwjaar 2023 betreft de optelsom van dat eerste overzicht, het overige grensverkeer en eventuele onttrekkingen door sloop. Dat wil echter niet zeggen dat er daardoor ook verschuivingen optreden in de top tien tussen de merken onderling. Plek 17 is volgens de nieuwregistraties bezet door Nissan, maar wordt in de parkaantallen voorbijgestoken door Suzuki dat daarbij ook Seat voorbijgaat. Bij Suzuki is het verschil tussen de nieuwregistraties en het parkvolume een dikke 400 stuks, bij Nissan is het -183. Met Citroën het enige merk in de top twintig dat achteruit gaat als we van de nieuwregistraties naar de parkcijfers omschakelen.
Elektrisch best verkocht
Volkswagen mag dan terug zijn op de eerste positie en Kia daarbij het nakijken geven, op modelniveau is de onderlinge strijd echter van een andere orde. Laatstgenoemde heeft met de kleine Picanto het zilver in handen dankzij 10.500 kentekens in 2023. De eerste Volkswagen zien we pas op plek zeven (!). Het is de Polo, goed voor 7450 stuks. Wie dan wel de koppositie bezet? Tesla’s Model Y. Het volelektrische model scoort zelfs 13.771 registraties, beduidend meer dan de kleine Tesla. Die is goed voor vijfduizend kentekens en een elfde plek, tussen de Aygo X en de Yaris van Toyota.
Particulier
Van het totale parkvolume aan 2023-auto’s is nog geen kwart door een particulier geregistreerd. Klein voorbehoud moeten we in dit kader altijd maken wegens het vermaledijde fenomeen genaamd private lease. Dat is immers niet nader traceerbaar binnen de verschillende kolommen. Lease inclusief RTL is goed voor de helft van de aantallen. De sector zelf is ook nog goed voor een achtste van alle 2023-exemplaren. Klein zakelijk, fleet en verhuur maken de taart verder compleet.
Top drie
We hebben de drie meest voorkomende modellen erbij gepakt voor nadere analyse. Wat blijkt: de onderlinge opbouw naar eigenaar verschilt dag en nacht. Maak vooral niet de denkfout dat de Model Y een lievelingetje is voor leaseklanten en andere zakelijke rijders, want een derde staat op naam van een particulier. Bij de Picanto is dat dertien procent. Het is de kolom Lease RTL die hier het grote verschil tussen beide verklaart. Van de 2023 Picanto’s is een kwart geregistreerd ten name van de eindklant, de berijder dus. De Model Y komt daar niet verder dan 4,5 procent. De Peugeot 208, goed voor brons in de modellenranking, trekt die verhouding nog wat schever. Slechts 8 procent staat op naam van een particulier, maar daar staat 31,8 procent aan kentekens binnen Lease RTL tegenover.
Foto boven: Volkswagen staat als merk weer op 1, maar het eerste model staat op plek 7.