‘Privédetective die goed met computers is erop gooien, beste en snelste oplossing??’; ‘Is maar 1 woord voor, laf’; ‘De schaduwzijde van succes’. Het wemelde van de steunbetuigingen nadat John van der Rijt op zijn website bekend had gemaakt slachtoffer te zijn van fraude via Whatsapp.

Zijn bedrijf in Uden is sinds jaar en dag aanbieder van premium personenwagens. Onbekenden bleken onlangs uit naam van Van der Rijt te adverteren met auto’s die ze niet daadwerkelijk in bezit hebben maar wel tegen (te) scherpe prijzen aanbieden. Potentiële kopers wordt gevraagd een aanbetaling te doen. Na de overboeking treedt radiostilte in. Het is een praktijk die in juli vorig jaar ook aan het licht kwam bij de Mengelers Groep.

Profielfoto

Op zijn website constateert Van der Rijt dat “overal waar geld verdiend wordt, mensen proberen het op een oneerlijke manier te doen”. Het gaat volgens hem altijd om jonge auto’s met weinig kilometers, waarvoor blijkens de conversatie op Whatsapp meerdere gegadigden zouden zijn – reden voor het verzoek om een financieel voorschot. De profielfoto van de Udenaar en zijn telefoonnummer (overigens op 1 cijfer niet kloppend) blijken van internet geplukt. Nadat een autokoper Van der Rijt erop attendeerde, schakelde hij de politie in. De advertenties zijn verwijderd, maar “ik verwacht de komende dagen wel mensen op de stoep die hun auto komen ophalen. Dan mag ik ze gaan uitleggen dat ze zijn opgelicht.” Onduidelijk is hoeveel mensen slachtoffer zijn geworden van de nep-advertenties.

Occasionwebsite

Op de sociale media krijgt Van der Rijt intussen volop adhesie. ‘Waardeloos dat je zelf je best doet om een eerlijke en goede zaak op te bouwen en dat zulke oplichters je naam binnen aantal dagen onderuit halen’; ‘Schandalig dat men tweet op het succes van andermans goede naam’; ‘succes met alle rompslomp die erbij komt kijken’. Tegelijk klinkt kritiek op de bedotte kandidaat-kopers: ‘Als ik een auto gaat kopen, ga ik eerst toch persoonlijk langs om de auto te bekijken’; ‘vreemde kopers hoor. Je gaat eerst een auto bewonderen bij John’. Ook krijgt in de tientallen reacties de bewuste occasionwebsite het verwijt te laks op te treden tegen fraudeurs. Van der Rijt zelf zegt op zijn website “zwaar ziek van deze praktijken” te zijn.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 november 2024
Meer elektrische dan dieselkilometers door lease
8 november 2024
OE-data niet langer uitsluitend in Bosch huisstijl
8 november 2024
Arjen van Beek directeur LeCarage
8 november 2024
Auto Prof zamelt geld in voor Groot Hart
7 november 2024
Ratels met honderd tanden
7 november 2024
WESP voor alle Bosch Car Service-bedrijven
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35