Waar de markt voor nieuwe auto’s pas in april weer is aangetrokken groeit de markt voor occasions al sinds mei vorig jaar enorm, met prijsstijgingen als gevolg. Waardetaxatiebureau XRAY trekt zelfs een vergelijking met de huizenmarkt.
“We zien op veilingsites zelfs al biedingen boven de vraagprijs”, licht Tom Corduwener van XRAY toe, met een verwijzing naar de huizenmarkt, waar overbiedingen al aan de orde van de dag zijn.
Populair
Het zijn met name de bij particulieren populaire auto’s in het A-, B- en C-segment waarvan XRAY ziet dat de waarde in een jaar tijd niet of nauwelijks is afgenomen. “Terwijl die auto’s een jaar ouder zijn geworden brengen ze nu hetzelfde op als een jaar geleden, terwijl ze wel meer kilometers gereden hebben. Suv’s en mini-suv’s bijvoorbeeld zijn erg gewild.”
Covid-19 heeft er alles mee te maken, analyseert Tom Corduwener: “De levertijden van nieuwe auto’s nemen toe, onder meer vanwege het chipstekort. Tegelijkertijd zien we het aanbod aan occasions afnemen, terwijl veel mensen vooral nu de voordelen van eigen vervoer zien, niet alleen voor dagelijks gebruik, maar ook voor vakantiereizen.”
Import
Een en ander heeft tot gevolg dat de import stijgt, maar ook in hete buitenland stijgt de vraag naar jong gebruikte personenauto’s. Tom Corduwener: “Bijvoorbeeld in Duitsland zien we ook minder aanbod van occasions. Er is echt een grote discrepantie tussen vraag en aanbod. Verhuurbedrijven op vakantiebestemmingen bijvoorbeeld bieden nu ook veel minder auto’s te koop aan.”
Auto’s die zich aan deze trend onttrekken zijn met name de grotere auto’s als de BMW 5-serie en de Mercedes E-Klasse. “Daar zijn nu eenmaal weinig particulieren klanten voor, dus daar zien we die prijsstijgingen niet of nauwelijks.”