RAI Vereniging maakt zich zorgen over het effect van de BPM in Nederland. In 2017 steeg het gemiddelde met ruim 17 procent, van 3927 naar 4620 euro. “Zeer onwenselijk”, stelt voorzitter Van Eijck, “aangezien is afgesproken tot 2021 met 14 procent af te bouwen.”

Door de vooralsnog tegenovergestelde ontwikkeling worden de prijzen van nieuwe auto’s in Nederland opgedreven in plaats van verlaagd. Mede hierdoor werd in 2017 een recordaantal parallel geïmporteerd: 209.328. “Een belangrijk deel daarvan vervangt nieuwkoop in Nederland”, zegt Van Eijck. “De BPM werkt niet alleen marktverstorend, maar remt ook de komst van meer veilige en duurzame nieuwe auto’s. Dit staat haaks op de ambities van dit kabinet om mobiliteit te vergroenen en het stijgende aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.”

Liefst een SUV

Analyse door RAI Vereniging leert dat 21 procent van de totale nieuwverkopen een kleiner type SUV betreft (zoals Renault Captur). Bij de particulieren is dat bijna een derde, waarmee het L-segment bij de consument gewilder is dan het C-segment. De belangenorganisatie schrijft de populariteit toe aan de hoge instap en zit. Ruim zeventig procent van alle particuliere kopers van deze auto’s ouder is dan 55 jaar. Verder blijkt uit het rekenwerk van RAI Vereniging dat in 2017 de gemiddelde aanschafwaarde 31.498 euro bedroeg – een record voor de Nederlandse markt. Het aantrekkende vertrouwen in de economie is daar debet aan.  
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
Meest bekeken berichten
Recente reacties