Uit de meest recente registratiecijfers van nieuwe personenauto’s kunnen we concluderen dat 2019 zal uitkomen op een vergelijkbaar aantal als de 443.800 van vorig jaar. Het definitieve cijfer zal 2 of 3 januari bekend zijn. Voor het komende jaar wordt uitgegaan, gehoopt dan wel gegokt op ongeveer eenzelfde score als 2019.

Overigens gingen dit jaar alle voorspellingen mank. In het eerste halfjaar stelden de marktanalisten hun oorspronkelijke eindejaarprognoses flink naar beneden bij. De verkopen leken toen af te stevenen op een laag niveau. Maar door de eindspurt in het laatste kwartaal, vooral die van elektrische modellen (lees: Tesla), komen de verkopen toch dicht in de buurt van de afzet in 2018.

Beloftes

Daarmee zien de marktkenners hun oorspronkelijke prognoses alsnog bewaarheid worden. Maar eigenlijk wist niemand écht wat het jaar 2019 zou gaan brengen. Ter verzachting: in een dynamische en sterk veranderende retailomgeving is voorspellen een hele klus. Neem nu de fiscale buitenwereld die gedane beloftes breekt, al of niet middels (het misbruiken van) de WLTP. En daarnaast het verhogen van de bijtelling voor elektrische auto’s van vier naar acht procent.

Van grote, positieve invloed op de aantallen registraties is de uitlevering van Tesla geweest. Ruim dertigduizend stuks van deze volledig elektrische bolides zijn dit jaar op kenteken gezet. Of dat ook volgend jaar gaat gebeuren is nog maar de vraag, want veel Tesla’s zouden al veel eerder zijn geleverd. Die nu weggewerkte productieachterstand telt flink mee, maar een herhaling lijkt niet vanzelfsprekend. Wat betreft volledig elektrische personenauto’s zal de teller ergens rond de 47.000 stuks uitkomen (een cijfer waar zelfs de hybrides en diesels bij achterblijven). Denk aan een kleine 2000 Renaults Zoe, 2.800 BMW’s i3, 2.000 Hyundai’s Ioniq, 700 Jaguars iPace en 3.700 Nissans Leaf.

Slagveld

Hoewel de autoverkoop een in vergelijking met 2018 acceptabel aantal gaat realiseren, blijft er op merkniveau wel een slachtveld achter. Fiat en Alfa leveren in 2019 bijna vijftig procent in. Jaguar, vorig jaar zo trots op het succes van de iPace, krimpt zelfs met zeventig procent. Zusje Land Rover doet het, gezien de min van 22 procent ten opzichte van 2018, evenmin geweldig. Renault en Dacia moeten ieder een kleine dertig procent inleveren. Overigens noteren de premiummerken (op Jaguar en Land Rover na) mooie cijfers. BMW, Lexus, Mercedes-Benz, Volvo en Tesla boeken stevige plussen ten opzichte van vorig jaar. Bij de Aziatische en Europese volumemerken die in 2019 terrein verloren zijn Citroën, Ford (met de hakken over de sloot), Seat, Toyota, Honda en Mazda positieve uitzonderingen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties