Bij de keuze voor een elektrische auto zijn vooral praktische zaken als prijs, actieradius, laadtijd en verbruik bepalend. Merk, prestaties en design worden duidelijk minder belangrijk geacht.
Dat blijkt uit een onderzoek van de leverancier van zonnepanelen Zonneplan, door Panel Inzicht uitgevoerd onder tweeduizend Nederlanders. Het onderzoek keek naar de aspecten die de keuze voor een elektrische auto bepalen. Voor 38 procent is de prijs het belangrijkst; voor 31 procent de actieradius.
Hierbij zijn nauwelijks verschillen waar te nemen tussen mannen en vrouwen. De prijs en actieradius zijn voor beide geslachten veruit het belangrijkste aankoopaspect, terwijl het merk in beide gevallen bij slechts één op de twintig kopers de doorslag geeft.
Aandrijving
Uit het onderzoek blijkt overigens dat slechts 9 procent van de Nederlanders voor een EV kiest als er een volgende auto moet komen. 52 procent kiest nog gewoon voor de benzineauto. Een hybride auto, met of zonder stekker, krijgt de voorkeur van bijna 12 procent.
De rol van de auto zal de komende jaren verder veranderen, zo stelt Koen Altena, business developer bij Zonneplan. Waar het voorheen een vervoersmiddel was, wordt het meer en meer onderdeel van het energiehuishouden, verwacht hij. “Je ziet bijvoorbeeld dat nu nog vrijwel niemand de optie om bidirectioneel te kunnen laden belangrijk vindt bij de aankoop van een elektrische auto. Logisch, want er zijn nog maar weinig auto’s die hiervoor geschikt zijn. Maar in de nabije toekomst wordt dit steeds meer en gaan we de auto gebruiken als powerbank voor onze huizen. De auto kan dan zelfs een manier worden om geld mee te verdienen.”