De Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie heeft een gemeenschappelijke routekaart voor 2030 opgesteld. Elektrische aandrijving en connectiviteit zijn de hoofdthema’s. Bovendien wordt een efficiencyslag gemaakt in het aantal gebruikte en gedeelde platformen. De leden zullen het gebruik van gemeenschappelijke platforms in de komende jaren opvoeren van 60% vandaag tot meer dan 80% van de 90 gecombineerde modellen in 2026.
De Alliantie versnelt de investeringen in elektrificatie met in totaal 23 miljard euro extra in de komende vijf jaar, wat moet leiden tot 35 nieuwe EV-modellen tegen 2030. 90% van deze modellen staan op vijf gemeenschappelijke EV-platforms, die de meeste markten en alle belangrijke regio’s bestrijken. CMF-AEV, het meest betaalbare platform ter wereld, is de basis voor de nieuwe Dacia Spring. De KEI-EV (denk aan de ultracompacte kei-cars die we uit Japan kennen) platformfamilie voor ultra-compacte EV’s. De LCV-EV Family-platformfamilie is er voor professionele klanten, als basis voor de Renault Kangoo en Nissan Town Star.
Snel op de weg te zien
CMF-EV is het wereldwijde, flexibele EV-platform. Het zal over enkele weken op de weg te zien zijn als basis voor de Nissan Ariya EV crossover en de Renault Megane E-Tech Electric. Het platform moet alle specifieke elementen van een 100% elektrische aandrijflijn integreren en optimaliseren. Dit mede dankzij een nieuwe, krachtige motor en een ultradunne batterij. Tegen 2030 zullen meer dan 15 modellen gebaseerd zijn op het CMF-EV platform, met tot 1,5 miljoen geproduceerde auto’s per jaar op dit platform.
CMF-BEV is volgens de Alliantie het meest competitieve compacte elektrische platform ter wereld en wordt in 2024 gelanceerd. Het biedt een actieradius tot 400 km. De aerodynamische prestaties helpen de kosten met 33% en het stroomverbruik met meer dan 10% te verminderen in vergelijking met de huidige Renault ZOE. Hij zal de basis vormen voor 250.000 voertuigen per jaar onder de merknamen Renault, Alpine en Nissan. Onder de voertuigen zijn de Renault R5 en de nieuwe compacte EV die de Nissan Micra zal vervangen. Het nieuwe model is ontworpen door Nissan en ontwikkeld door Renault, en zal worden geproduceerd in Renault ElectriCity: het elektrische industriële centrum in Noord-Frankrijk.
Solid state accu’s ASSB
Daarnaast heeft de alliantie een gemeenschappelijke visie op de technologie voor volledig vaste-stofbatterijen (ASSB). Op basis van zijn diepgaande expertise en unieke ervaring als pionier op het gebied van batterijtechnologie, zal Nissan het voortouw nemen bij innovaties op dit gebied waar alle Alliantie-leden van zullen profiteren.
ASSB zal een twee keer zo hoge energiedichtheid hebben als de huidige vloeibare lithium-ion-batterijen. De oplaadtijd wordt ook sterk teruggebracht tot een derde.
Het doel is om de ASSB-batterij medio 2028 in massaproductie te nemen. De kosten moeten daardor verder verlagen tot 65 dollar per kWh, waardoor de wereldwijde overstap naar EV’s wordt versneld.
Connectiviteit nu en straks
Op dit moment zijn er al 3 miljoen voertuigen aangesloten op de Alliance Cloud met permanente gegevensuitwisseling.
Tegen 2026 zullen er meer dan 5 miljoen Alliance cloudsystemen per jaar worden geleverd, met in totaal 25 miljoen auto’s op de weg. De Alliance claimt ook de eerste wereldwijde volume-OEM zijn die het Google-ecosysteem in zijn auto’s introduceert.
De alliantie wil tegen 2025 haar eerste volledig softwaregedefinieerde voertuig op de markt brengen. Zo moet de prestatie van auto’s over de hele levenscyclus verbeteren. Klanten krijgen door integratie van hun auto in hun digitale ecosysteem een gepersonaliseerde ervaring, nieuwe verbeterde diensten en lagere onderhoudskosten. De restwaarde van voertuigen moet ook verbeteren. Bovendien zullen deze voertuigen in staat zijn om te communiceren met aangesloten objecten, gebruikers en infrastructuur, waardoor nieuwe verdienmodellen worden geopend voor de bedrijven van de Alliantie.