De bijna traditionele eindspurt die aflopende fiscale voordelen met zich meebrengen tekenden ook weer het autojaar 2024. De decembermaand bleek goed voor ruim 40 procent meer nieuwe registraties dan in dezelfde maand van 2023. Mede daardoor verschoof de balans tussen benzineauto’s en EV’s ten gunste van die laatste. Hybride blijft echter koploper. Tekst Barend Luiting

In 2023 was er nog sprake van een vrij evenwichtige verdeling tussen hybride, benzine en ev: grofweg een derde voor ieder, hybride iets meer en de andere twee iets minder. Dat is in 2024 flink verschoven. Hybride blijft koploper maar inmiddels is elke vierde van de tien nieuwe auto’s zo geregistreerd. Volledig elektrisch is goed voor ruim een derde, terwijl benzine nog maar een vijfde telt. Diesel en lpg zijn juist wel constant met hun aandelen van respectievelijk één en een half procent.

Op merkniveau is Kia terug op kop. In 2023 verstootte Volkswagen het merk nog naar de tweede plek, maar ‘Leusden’ wist dat afgelopen jaar niet vast te houden. Sterker nog, niet alleen keert Kia terug, Volkswagen zakt terug naar een vijfde positie. Om de landverschuiving tussen de merken onderling te onderstrepen tonen we hierbij de merkentoptien van 2023 en 2024. Dezelfde merken en alleen Toyota staat op dezelfde positie, goed voor brons zullen we maar zeggen. Volvo verdubbelde zelfs bij wat de voormalige hekkensluiter nu zilver wist te brengen.
China?

De tien bestverkochte merken waren in 2023 goed voor 62 procent van het totale volume. In 2024 steeg dat marktaandeel met dik 3,5 procentpunt wat betekent dat inmiddels twee derde van de registraties voor rekening komt van de top tien aan merken. Nu is er veel geschreven over de zogenoemde tsunami aan Chinese merken en hun producten. Zien we dat terug in de registraties? Ja en nee. Een merk als Zeekr vertienvoudigde de registratieaantallen, maar MG krijgt een daling van zestig procent voor de kiezen. Ook Lynk and Co krijgt klappen met als gevolg dat BYD de nieuwe nummer één in het rijtje wordt. Vegen we de tien grootste merken op een hoop dan deden die twintig procent minder dan het jaar ervoor.
Modellen
Op modelniveau weinig verrassingen. Tesla houdt de koppositie met diens Model Y niet alleen, maar bouwt het marktaandeel ook nog eens fors uit. Was dat in 2023 nog 3,7 procent, voor 2024 staat een marktaandeel van 5,0 procent in de boeken. De plattere Model 3 wist in 2023 niet tot de bovenste vijf te komen, maar staat in dit jaaroverzicht op positie vier. Ook twee Kia’s in die top vijf, de Niro achter de Model Y en de Picanto achter de Model 3. Op plek drie blijft dan nog ruimte voor Volvo’s EX30. Alleen de Model Y, de Picanto en de Niro stonden ook in 2023 in de top vijf, toen nog in het gezelschap van de Peugeot 208 en de Volvo XC40. Dat vijftal was goed voor vijftigduizend stuks en daar gaat de top vijf in 2024 dik overheen door naar de grens van zestigduizend stuks door te groeien.