Toen de perikelen rond de Volkswagen-diesels zich ontvouwden kreeg het schandaal een naam die verwees naar een ander schandaal, decennia eerder: Watergate (het Nixon-schandaal rond diens herverkiezing). Nee, dit is geen open deur naar de recente presidentsverkiezingen. Nu schandalen al snel een puntje-puntje-gate worden ben ik benieuwd of Volkswagen een nieuwe meemaakt.

Enkele ethische hackers ontdekten dat ‘connected’ Volkswagens en auto’s van enkele zustermerken data in detail opslaan zonder afdoende beveiliging. Zoals het ethische hackers betaamt hebben ze dit gemeld bij onder meer VW. De afwijzende en ontkennende reactie vanuit Wolfsburg leverde mij een déjà-vu op met de eerder genoemde affaire. Ja, die reikte veel verder te dan alleen VW: niet alleen menig ander merk maar ook toeleveranciers meeslepend. Gezien het aantal auto’s dat momenteel op de weg rondrijdt en de vele die er aan komen is er reden tot zorg.

In de gebruikersvoorwaarden dekt VW zich in door te stellen wat ze verzamelen en waarom, om het systeem te gebruiken moet de gebruiker die accepteren. De complicaties volgen wanneer er in die voorwaarden staat dat seksuele voorkeuren of geloofsovertuigingen niet worden verzameld. Nee, niet direct nee. Dat uit de data blijkt welke auto’s frequent tijdens gebedsuren rond dezelfde kerk, moskee of synagoge geparkeerd staan maakt dit argument lastig houdbaar. Zeker als uit die data ook nog eens een gebruikersnaam en diens personalia te halen valt. Ook andere routines zijn eruit te destilleren, zoals de reguliere momenten van supermarktbezoek of woon-/werktijden en -locaties. Voor mensen in bepaalde beroepen zoals politici, militairen of politiepersoneel gevaarlijke informatie om buiten op straat te hebben liggen.

Veel mensen reageren rond privacy-issues met de opmerking dat ze niets te verbergen hebben, niets verkeerd doen. Is dat wel zo? Nooit te hard gereden, fout geparkeerd of per ongeluk spook gereden? Dan hebben we het nog niet over wat dieven, stalkers, terroristen en andere kwaadwillenden kunnen met dergelijke data. Volkswagen staat nu met de merken op het schavot, maar dit zwaard van Damocles hangt ook permanent boven andere merken met ‘connected’ auto’s. Om over de opgeslagen kennis in de smartphone nog maar te zwijgen. Hackers weten dat alles wat ‘connected’ is ook te hacken is, het is hooguit een kwestie van tijd.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 februari 2025
Claro neemt Starwash over
14 februari 2025
‘Remmenstof schadelijker dan dieselroet’
14 februari 2025
EasyPark Group neemt Parkopedia over
14 februari 2025
AutoTrack: Prijs Tesla in jaar 10.000 euro gedaald
13 februari 2025
Nieuwe eigenaar Autotaalglas Apeldoorn
13 februari 2025
ING: Exporteren EV’s is geld weggooien
Meest bekeken berichten
Recente reacties