Imponerend staat het nieuwe hoofdkantoor van de Van Mossel Automotive Group langs de A59 bij Waalwijk. Het gebouw met zijn sierlijke vormen trekt de aandacht van alle voorbijrazende automobilisten. Wat zich in de werkplaats van het gebouw afspeelt, is al even indrukwekkend. Hier is over elk detail nagedacht om perfect aan te sluiten bij de processen van Van Mossel.

“Met de opening van deze werkplaats maken we een enorme stap in samenwerking en schaalvergroting”, aldus Jeffrey Huizing. “Dankzij verregaande standaardisatie kunnen we constante volumes aan. Maar het gaat verder dan alleen efficiëntie.”

Treed binnen via de centrale entree en direct ben je onder de indruk van de ruimte en gebogen vormen die boven je uit torenen. Tenzij je afgeleid bent door de enorme collectie klassieke auto’s die is tentoongesteld. Het museum, noemen ze het bij Van Mossel. Toch zijn deze onschatbare auto’s slechts bijzaak, want in het gebouw moet vooral gewerkt worden.

Ingericht als proces

Het nieuwe gebouw in Waalwijk is het Europese hoofdkantoor van de Van Mossel Automotive Group. Sinds de opening in mei zijn hier centrale afdelingen zoals alle administratie, de IT-afdeling en personeelszaken gevestigd. Het grootste gedeelte van het pand wordt echter ingenomen door de enorme werkplaats. De modernste uitrusting is gecombineerd met een doordachte lay-out, waardoor een unieke werkplaats is ontstaan.

“Hier hebben we alles onder één dak”, aldus directeur Aftersales Jeffrey Huizing. “In dit gebouw komen werkzaamheden voor dealers, schadeherstel en leasing samen. Het toont de integrale autoformule waar Van Mossel voor staat.” In de werkplaats worden zowel nieuwe auto’s als occasions klaargemaakt. Die laatste groep bestaat vooral uit auto’s die uit de eigen leasevloot komen en worden verkocht.
“Deze werkplaats is een enorme stap om de synergie te verbeteren. Dit is een heel ander soort werkplaats dan normaal. Hier is alles als proces ingericht”, vertelt Huizing. De werkplaats bij het hoofdkantoor in Waalwijk fungeert hierbij als centrale ‘fleet hub’. Dit is alleen mogelijk met bepaalde volumes. De werkplaats is dan ook zo ingericht, dat op de meest efficiënte manier gewerkt kan worden.

De inrichting van de werkplaats is verzorgd door Explora en Brekupa. De hele werkplaats is in de eigen huisstijl van Van Mossel.

Grote volumes

Het is een komen en gaan van autotransporters in Waalwijk. Achter het pand is een enorme parkeerplaats met 3500 parkeerplekken. Dit tekent de enorme schaal van wat hier gebeurt. “We kunnen hier 1000 tot 1100 auto’s per week aan”, vertelt Huizing niet zonder trots. “Dit zijn zowel nieuwe auto’s als occasions voor remarketing. We verwachten zo rond de 25.000 auto’s per jaar gereed te maken voor verkoop.”
Het streven is dat alle auto’s binnen vijf dagen klaar zijn en Waalwijk weer verlaten. De parkeerplaats is opgedeeld in zones, zodat auto’s gegroepeerd staan. Het rijden van en naar de werkplaats gebeurt niet door de monteurs, maar door de afdeling logistiek. Medewerkers rijden de auto’s van de parkeerplaats naar een speciale strook naast het gebouw, dat men de sluis noemt. Vanaf hier worden ze het gebouw in gereden.

Standaard onderhoud

Auto’s die uit de lease komen, worden eerst gewassen. Drie complete wasstraten zijn hiervoor beschikbaar. Vervolgens wordt gekeken wat er moet gebeuren aan een auto. In speciale ruimtes kan men een auto beoordelen op schade. Als er kleine schades zijn, dan gaat hij naar de schade-afdeling. Deze zit in de ruimte ernaast. Is er geen schade, dan maakt men de auto technisch klaar voor de verkoop.
In de werkplaats krijgt elke auto afhankelijk van de werkzaamheden een monteur en een locatie toegewezen. De monteur werkt de auto op zijn eigen werkplek helemaal af. Hier gebeuren vooral algemene werkzaamheden: de auto krijgt onderhoud en een beurt en slijtdelen worden vervangen. Als het nodig is, kunnen andere werkzaamheden worden uitgevoerd, zoals simpele programmeertaken en het monteren van een trekhaak.

Elke werkplek is voorzien van alle aansluitingen (vloeistoffen, elektra, perslucht). Op deze manier blijft de auto op dezelfde locatie en worden interne verplaatsingen tot een minimum beperkt. Jeffrey: “Alle werkzaamheden moeten zoveel mogelijk gebeuren op één plek. Ons uitgangspunt is: het gereedschap moet naar de werkplek, niet andersom. Op alle werkplekken moeten alle werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd.”

De inrichting van de werkplaats is verzorgd door Explora en Brekupa. De hele werkplaats is in de eigen huisstijl van Van Mossel. Dit maakt het heel herkenbaar. Ondanks de grootte heeft de werkplaats in Waalwijk dezelfde look & feel. Heel bijzonder is de strakke montage: alles is weggewerkt in de wanden. Er zijn geen buizen of leidingen te zien, waardoor de werkplaats direct opgeruimd lijkt.

Algemene werkzaamheden

De processen in de werkplaats van Van Mossel in Waalwijk zijn op een verregaande manier gestandaardiseerd. Er worden alleen algemene werkzaamheden uitgevoerd. Merkspecifieke reparaties gebeuren hier niet. Als zulke werkzaamheden nodig zijn, gaan de auto’s niet naar Waalwijk maar naar een Van Mossel vestiging die gespecialiseerd is in het desbetreffende merk. Daar is immers alle kennis aanwezig. Vaak kan een ex-leaseauto echter in Waalwijk terecht: deze auto’s zijn slechts een paar jaar oud en dealer-onderhouden.

Een auto die gereedgemaakt is, gaat door naar de enorme poetsafdeling, die een deur verder ligt. Hier wordt de auto helemaal netjes gemaakt voor de verkoop. In twee ronde fotostudio’s met draaischijven nemen fotografen foto’s van de auto’s voor de advertenties. Mocht het nodig zijn, dan kunnen de gepoetste auto’s op de tweede verdieping tijdelijk worden opgeslagen, zodat ze niet buiten in de regen hoeven te staan.

De schade-afdeling is op dezelfde manier ingericht. Hier worden vooral kleine schades gerepareerd binnen een gestandaardiseerd proces. Er zijn vier lanen met drie werkplekken opgesteld als een lopende band. Hier worden onderdelen gedemonteerd en maakt men de auto klaar voor het spuiten. Elke laan heeft zijn eigen spuitcabine, zodat auto’s nooit hoeven te wachten. Op deze manier gaat het proces altijd door en komen er geen opstoppingen.

25.000 auto’s

‘We verwachten zo rond de 25.000 auto’s per jaar gereed te maken voor verkoop’

Voor nieuwe auto’s is er een eigen ruimte. Ook hier speelt standaardisatie: in Waalwijk wikkelt men vooral fleetafleveringen af. Dit draait dus om grotere aantallen auto’s tegelijk. Voor nieuwe auto’s zijn minder werkzaamheden nodig. Eerst worden ze gewassen en gepoetst, daarna worden ze afleverklaar gemaakt. In deze ruimte vind je dan ook meer stempelbruggen: alle apparatuur is afgestemd op de werkzaamheden die er plaatsvinden.

In de schade-afdeling worden vooral kleine schades gerepareerd binnen een gestandaardiseerd proces. Er zijn vier lanen met drie werkplekken opgesteld als een lopende band. Hier worden onderdelen gedemonteerd en maakt men de auto klaar voor het spuiten.

Cirkel

“Met de opening van deze werkplaats maken we een enorme stap in samenwerking en schaalvergroting”, aldus Jeffrey Huizing. “Dankzij verregaande standaardisatie kunnen we constante volumes aan. Maar het gaat verder dan alleen efficiëntie. We leven in een belevingseconomie. Wat wij doen, is veel meer dan alleen het leveren van een product. Klanten willen ontzorgd worden. Met deze werkplaats zitten we korter op de bal. Als we bijvoorbeeld een schade zien, dan fixen we die meteen.”

Commercieel directeur Edze Posthuma trekt het nog breder: “Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig. Hierdoor kan wel tot 30% van het werk wegvallen. Dit vangen we op door meer klanten aan te trekken, bijvoorbeeld uit onze eigen leasemaatschappijen. Nu al doen we zo’n 60% van het onderhoud hiervan in eigen werkplaatsen. Dit zal nog meer worden. Klanten kiezen steeds meer het totale pakket en daarmee voor ontzorging. Op die manier is het een cirkel: we hebben altijd werk zolang het blijft draaien.”

Jeffrey Huizing vult hem aan: “Met deze werkplaats zijn we meer dan ooit fit voor de toekomst. Door hier in Waalwijk algemene werkzaamheden te verrichten, kunnen lokale vestigingen zich dan nog meer richten op premium service aan onze klanten.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35