Landelijke en lokale overheden én ondernemers moeten de krachten bundelen om de verduurzaming van mobiliteit te versnellen. Niet alleen vanwege de ambitieuze klimaatdoelen, maar ook omdat ondernemers anders omzet dreigen mis te lopen.

Dat stelt Alexander Heijkamp namens leasemaatschappij Athlon in reactie op een artikel in het AD, waarin geconstateerd wordt dat de helft van de eigenaren van een elektrische auto weer kiest voor een auto op diesel of benzine.

Heijkamp ziet dat veel steden de komende jaren milieumaatregelen doorvoeren, maar dat in Den Haag de besluitvorming stilstaat. De verduurzaming van mobiliteit zit volgens Heijkamp vooral in het stimuleren van elektrisch rijden, terwijl belastingvoordelen voor elektrische rijders juist worden teruggedraaid. “Vanaf 2025 bouwt de landelijke overheid de fiscale prikkels voor elektrische auto’s en bussen af, maar voeren veel lokale overheden juist emissievrije zones in. Hoewel een elektrische bus door het wegvallen van belastingvoordelen in 2025 nu nog duur lijkt, kan het ondernemers straks wel veel omzet kosten. Je kan straks niet meer bij de klanten in de stad komen en plaatst jezelf out of business”, aldus Heijkamp.

Sleutelrol

“Natuurlijk is het goed dat op lokaal niveau werk wordt gemaakt van duurzaamheid. Maar juist bij het verduurzamen van het Nederlandse wagenpark is er een grote rol weggelegd voor de landelijke overheid. Dat nu op het moment suprême de besluitvorming – na de val van het kabinet – nagenoeg stilligt, krijgt grote gevolgen. Want als ondernemers nu op de overheid blijven wachten ben je door de nieuwe verkiezingen en formatieperiode zo weer jaren verder. En dan heb je vanwege Europese wetgeving en emissievrije zones de boot gemist. Binnen een aantal jaar vallen alle overgangsregelingen weg.” 

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35