Landelijke en lokale overheden én ondernemers moeten de krachten bundelen om de verduurzaming van mobiliteit te versnellen. Niet alleen vanwege de ambitieuze klimaatdoelen, maar ook omdat ondernemers anders omzet dreigen mis te lopen.
Dat stelt Alexander Heijkamp namens leasemaatschappij Athlon in reactie op een artikel in het AD, waarin geconstateerd wordt dat de helft van de eigenaren van een elektrische auto weer kiest voor een auto op diesel of benzine.
Heijkamp ziet dat veel steden de komende jaren milieumaatregelen doorvoeren, maar dat in Den Haag de besluitvorming stilstaat. De verduurzaming van mobiliteit zit volgens Heijkamp vooral in het stimuleren van elektrisch rijden, terwijl belastingvoordelen voor elektrische rijders juist worden teruggedraaid. “Vanaf 2025 bouwt de landelijke overheid de fiscale prikkels voor elektrische auto’s en bussen af, maar voeren veel lokale overheden juist emissievrije zones in. Hoewel een elektrische bus door het wegvallen van belastingvoordelen in 2025 nu nog duur lijkt, kan het ondernemers straks wel veel omzet kosten. Je kan straks niet meer bij de klanten in de stad komen en plaatst jezelf out of business”, aldus Heijkamp.
Sleutelrol
“Natuurlijk is het goed dat op lokaal niveau werk wordt gemaakt van duurzaamheid. Maar juist bij het verduurzamen van het Nederlandse wagenpark is er een grote rol weggelegd voor de landelijke overheid. Dat nu op het moment suprême de besluitvorming – na de val van het kabinet – nagenoeg stilligt, krijgt grote gevolgen. Want als ondernemers nu op de overheid blijven wachten ben je door de nieuwe verkiezingen en formatieperiode zo weer jaren verder. En dan heb je vanwege Europese wetgeving en emissievrije zones de boot gemist. Binnen een aantal jaar vallen alle overgangsregelingen weg.”