Kleine stapjes nog maar bij het terugbrengen van zowel het aantal contractanten als het aantal bijbehorende vestigingen. De gewenste afbouw van de ooit zo ruim bemeten dealernetwerken lijkt nu echt de ondergrens bereikt te hebben. Dit en veel meer blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Aumacon.

Vrijwel alle auto-importeurs hebben dit jaar het aantal contractpartners tamelijk ongemoeid gelaten. Dat het totaalaantal toch nog klimt komt uitsluitend op het conto van de merken Citroën, Opel en Peugeot (alle behorende tot de Stellantis-Groep). De interne reorganisatie van de dealerorganisatie aldaar leidt tot deze hick-ups. Overigens maakt de Stellantis-Groep zich op voor de overgang naar een agentenstructuur, dus het aantal mutaties zal de komende jaren nog flink aanhouden.


Suzuki is met 60 contractpartners koploper contractanten


Op dit moment zijn er welgeteld 664 dealercontracten in omloop. Let wel: in 2005 ging het nog om bijna 1500 verschillende contracten. Dan is er dus wel wat gebeurd. Zelfs bij pappa/mamma-merken als Suzuki en Mitsubishi is men er inmiddels van doordrongen geraakt dat een compacter eigenarennetwerk toch wel wat efficiënter is. Suzuki is met 60 contractpartners nog steeds wel koploper.

Bron: importeurs/CARmonitor; bewerking: AUMACON

Aziatische merken hebben doorgaans meer contractpartners dan hun collega’s van Europese merken. De Duitse premiummerken BMW en Mercedes-Benz kunnen het zelfs met maar 10 dealerpartners af. Maar ook de grootste volumemerken als Kia (19 partners) en Volkswagen (22 partners) hebben inmiddels een zeer overzichtelijk partnernetwerk. De Franse merken bleven daar – met uitzondering van Renault (10 partners) – lange tijd wat op achter. In 2015 kenden Citroën nog 54 partners, bij Peugeot ging het toen nog om 47 partners. Beide merken staan nu op respectievelijk 31 en 32 partners.

Vastgoedbeheer

Het aantal salesoutlets van de contractpartners daalde afgelopen jaar met 55 stuks (van 1536 naar 1481 outlets; wederom een bescheiden vermindering als je dat afzet tegenover de talrijke adviezen om vooral toch vestigingen te sluiten. Aangenomen mag worden dat veel autodealers dat streven ook wel hebben, maar dat de vastgoedmarkt en langlopende huurverplichtingen een en ander in de weg staan. Bij bedrijven met slechts één of twee vestigingen is afbouw helemaal een toer. Het gaat vaak om verouderde panden met beperkte bestemmingsmogelijkheden. Dus liever aanhouden dan afstoten.


De vastgoedmarkt, langlopende huurverplichtingen en beperkte bestemmingsmogelijkheden zijn drie factoren die het afbouwtempo dicteren


Bron: importeurs/CARmonitor; bewerking: AUMACON

Het gematigde afbouwtempo van het aantal showrooms geldt al helemaal niet voor het fenomeen subdealer. Nog maar zeven merken kennen deze driepartijen contractvorm. Met name Citroën, Opel en Renault/Dacia gebruiken deze constructie nog. Vaak betreft het ex-(hoofd)dealers die te klein voor tafellaken en te groot voor servet zijn. In 2015 waren er nog 173 subdealers operationeel, nu zijn er – evenals een jaar geleden – nog 74 in bedrijf. Ook het erkend reparateurschap leidt een rustig en stabiel bestaan. Afgelopen jaar is het aantal daarvan vooral bij Opel, Kia en Suzuki behoorlijk verminderd, bij de andere merken is het aantal redelijk constant.

186 stuks nieuw per merkwinkel

In een wereld waarin het steeds meer gaat om efficiency is de ratio ‘nieuwverkoop per outlet’ cruciaal. Hoe hoger, hoe beter. Iedere dealer streef immers naar de optimale output per (kostbare) vestiging. Een hoge totaalmarkt helpt daarbij erg mee. Dit jaar mogen we daar echter niet op rekenen, we hebben als uitgangspunt de jongste prognose van Aumacon (300.000 stuks) aangehouden. Bij gevolg zakt het gemiddelde onder de 200-stuksgrens, naar 186 auto’s per merkoutlet wel te verstaan. Voor een gezond rendement is dit aan de (veel té) magere kant. De huidige marktsituatie biedt echter nog steeds prima kansen op mooie winstcijfers. Immers, de auto’s die nog verkocht worden zijn duur. De beschikbaarheid is ook nog eens erg mager, dus kortingen zijn niet langer nodig. Kortom, de marge is prima, het volume historisch laag. Is dit een garantie voor de toekomst? Zeker niet. De lage volumes noodzaken eens te meer tot het afstoten van outlets. Te meer omdat in een aantal gevallen het agentschap op komst is, waarvan nog lang niet duidelijk is welke praktische consequenties dit gaat hebben voor het vestigingsbeleid van de fabrikanten/importeurs. Het zou dus zo maar kunnen dat er binnenkort prachtige huur/kooppanden beschikbaar komen op aantrekkelijke A-locaties.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38