In een ver verleden kon je bij het merk terecht voor ruime middenklassers, coupés en cabrio’s. Desondanks associeert iedereen Fiat met het compacte segment: 500’s en Panda’s. De rentree in het C-segment ten spijt.
Voor deze editie van onze rubriek met wagenparkstatistieken focussen we op Fabbrica Italiana Automobili Torino, kortweg Fiat. Volgens de nieuwregistraties over 2018 zag het merk de Nederlandse markt met liefst eenvijfde afnemen t.o.v. 2017. De officiële teller tikte de achtduizend niet eens aan, terwijl dat er een jaar eerder bijna tienduizend waren. Nu is er een stevige importcultuur in ons land, zie ook pagina 24 van dit magazine, zodat er van bouwjaar 2018 ineens zo’n vijfhonderd zijn bijgekomen. Voor tachtig procent zijn dat Vijfhonderdjes, het volumemodel dat inmiddels zijn dertiende jaargang beleeft. En dat voor een retromodel dat uitkwam ter gelegenheid van het vijftigjarig jubileum van het origineel.