In een ver verleden kon je bij het merk terecht voor ruime middenklassers, coupés en cabrio’s. Desondanks associeert iedereen Fiat met het compacte segment: 500’s en Panda’s. De rentree in het C-segment ten spijt.

aftersales_magazine_2019-06_025Voor deze editie van onze rubriek met wagenparkstatistieken focussen we op Fabbrica Italiana Automobili Torino, kortweg Fiat. Volgens de nieuwregistraties over 2018 zag het merk de Nederlandse markt met liefst eenvijfde afnemen t.o.v. 2017. De officiële teller tikte de achtduizend niet eens aan, terwijl dat er een jaar eerder bijna tienduizend waren. Nu is er een stevige importcultuur in ons land, zie ook pagina 24 van dit magazine, zodat er van bouwjaar 2018 ineens zo’n vijfhonderd zijn bijgekomen. Voor tachtig procent zijn dat Vijfhonderdjes, het volumemodel dat inmiddels zijn dertiende jaargang beleeft. En dat voor een retromodel dat uitkwam ter gelegenheid van het vijftigjarig jubileum van het origineel.  

Of het nu Bravo, Stilo of Tipo heet: een Fiat-middenklasser is in ons land een buitenbeentje.

  Getuige de wagenparkstatistieken telt ons land (stand eind mei) 84.796 van deze retro-Vijfhonderdjes en toch nog 2870 stuks van de klassieke versies (Nuova 500 en Topolino). Daarmee is het niet eens hét volumemodel van Fiat in ons land. Die eer is voorbehouden aan de drie generaties Panda met 94.704 stuks.
De hoop is gevestigd op de op het Salon van Genève getoonde Centoventi, wat staat voor 120 ofwel de leeftijd van deze fabrikant. Ogenschijnlijk een mix tussen de stijlelementen van Mini en Citroëns Cactus. Het moet een extreem modulair type worden dat volledig naar smaak kan worden samengesteld. Hoewel er nog geen prijzen of specificaties zijn, kun je al naar hartenlust spelen met de configurator op de site van de fabrikant. Dit geeft ze natuurlijk al veel kennis over klantenwensen. De uiteindelijke vorm en naam zijn vooralsnog de grote onbekende.
De hoop is gevestigd op de op het Salon van Genève getoonde Centoventi, wat staat voor 120 ofwel de leeftijd van deze fabrikant. Ogenschijnlijk een mix tussen de stijlelementen van Mini en Citroëns Cactus. Het moet een extreem modulair type worden dat volledig naar smaak kan worden samengesteld. Hoewel er nog geen prijzen of specificaties zijn, kun je al naar hartenlust spelen met de configurator op de site van de fabrikant. Dit geeft ze natuurlijk al veel kennis over klantenwensen. De uiteindelijke vorm en naam zijn vooralsnog de grote onbekende.

Panda’s

Van de eerste generatie staan er liefst 84 (!) exemplaren geregistreerd met een bouwjaar tussen het introductiejaar 1980 en 1990. Daarna zijn het enkele tientallen per jaar, tot aan 2003; het introductiejaar van de tweede generatie. Het jaar erop wordt het echte succes pas zichtbaar, want dan schiet het geregistreerde aantal naar 9375 stuks. De tien jaren die volgen fluctueert het aantal wat om pas in 2013 echt een dalende trend in te zetten. Laat dat nu net samenvallen met de introductie van de nieuwe generatie. Of het nu ligt aan toegenomen concurrentie, toch een minder aansprekend model, de prijsstelling of een combinatie ervan: het succes blijft uit en jaar op jaar daalt het aantal verder. Opvallend, want de 500 weet ondanks de leeftijd de aantallen mooi op peil te houden. De grotere modellen die moeten meeliften op dit succes, zoals de L en de X doen dat maar mondjesmaat.

Punto

aftersales_magazine_2019-06_024Het brons in ons land, als het gaat om de volumes bij Fiat, is het model Punto. Inderdaad het model waarvan de productie eindigde toen het modeljaar 2019 aanving in augustus 2018. Die 97 die dit jaar geregistreerd zijn ten spijt. Tussen 1993 en 2019 zijn het al met al toch 80.053 stuks, verspreid over drie generaties. In de wetenschap dat 500 en Panda technisch zeer verwant zijn en dat beide in 2018 goed zijn voor 77 procent van het geregistreerde wagenpark kun je toch vraagtekens zetten achter de beslissing om Punto geen opvolger te geven. Hoewel de fabrikant meer modellen in de catalogus heeft lijkt het toch te vervallen tot een producent dat één ding goed lijkt te kunnen. Sexy 500’s of praktische Panda’s. Kijkend naar het wagenpark met bouwjaar 2018 lijkt het wel alsof de klok heeft stilgestaan. Modelnamen zoals de al uitgebreid besproken 500 en Panda worden aangevuld met de 124, Tipo en Punto. De twee laatstgenoemde zijn goed voor iets meer dan een duizendtal auto’s.  
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties