Hyundai heeft ’s werelds eerste motor met continu variabele klepbediening ontwikkeld. De fabrikant presenteerde deze innovatieve Continuously Variable Valve Duration-techniek (CVVD) tegelijk met de nieuwe Smartstream G1.6 T-GDi-motor – de eerste motor die met CVVD wordt uitgerust.

Hyundai claimt niet alleen een verbetering van de motorprestaties (+4%), maar reduceert ook het brandstofverbruik (-5%) en de emissie-uitstoot (-12%). De variabele klepbediening reguleert afhankelijk van de rijomstandigheden de tijd die de inlaatkleppen geopend en gesloten zijn. CVVD brengt de techniek van de klepbediening naar een hoger niveau door ook de tijdsduur van de opening van de kleppen aan te passen. Als de auto een constante snelheid rijdt, is weinig vermogen nodig. CVVD opent dan de inlaatklep van halverwege tot het einde van de compressieslag. Dat verlaagt het brandstofverbruik doordat de inwendige weerstand door de compressie lager is. Aan de andere kant: als de motor veel vermogen moet leveren, zoals bij hoge snelheden, wordt de inlaatklep al bij het begin van de compressieslag gesloten om de maximale hoeveelheid lucht binnen te houden voor de ontbranding van het brandstof-luchtmengsel. Dat zorgt voor extra trekkracht voor verbeterde acceleratie.

Smartstream

De nieuwe Smartstream G1.6 T-GDi-motor die met de nieuwe CVVD-techniek is uitgerust en die tegelijk debuteert, is een V4-turbobenzinemotor met 132 kW (180 pk) vermogen en 265 Nm trekkracht. De nieuwe krachtbron is tevens voorzien van LP EGR – Low Pressure Exhaust Gas Recirculation – om het brandstofverbruik verder te reduceren. Het LP EGR-uitlaatgasrecirculatiesysteem leidt een deel van de uitlaatgassen terug naar de verbrandingskamers. Dat heeft een koelend effect en reduceert de emissie van stikstofoxides (NOx). De Smartstream G 1.6 T-GDi is verder voorzien van een lagedruksysteem dat een deel van de uitlaatgassen naar de voorzijde van de turbo leidt, in plaats van naar het inlaattraject, om de efficiency onder zware belasting te verbeteren. De motor komt waarschijnlijk begin volgend jaar beschikbaar voor de Europese markt.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
16 juni 2025
Luca de Meo verlaat Renault, en de sector
16 juni 2025
Registraties in beeld: Nissan
13 juni 2025
Pim Nass commercieel directeur banden AAGB
13 juni 2025
Cleijsen neemt Moonen Autoschades over
13 juni 2025
Equip Auto zet klassieker in het zonnetje
13 juni 2025
Zand
Meest bekeken berichten
Recente reacties