Als de champagne nog bubbelt dan verschijnen traditioneel al de registratiecijfers vanuit Bovag en RAI over het afgelopen jaar. Import en export hebben echter al zijn eerste effect gehad, net als total-lossen. Hoe ziet het actieve park auto’s van bouwjaar 2021 er uit anno januari 2022?
Het dieselaandeel is marginaal tussen benzine, hybride en ev.
De tellerstand eindigde, terwijl het verboden vuurwerk toch knalde, op een officiële 322.831 personenauto’s. Onderweg naar de finish verdedigde Volkswagen-importeur Pon de jarenlange koppositie (op merkniveau) met het spreekwoordelijke mes tussen de tanden. Met 31.059 geregistreerde Volkswagens had Kia, dat er 30.028 registreerde, uiteindelijk toch het nakijken. Op deze pagina’s kijken we echter naar auto’s van bouwjaar 2021 in ons actieve wagenpark (excl. de bedrijfsvoorraden) en dan blijken de merken toch in een andere onderlinge verhouding te staan. Er zijn door de parallelle importstromen nog wat meer Volkswagens geregistreerd, zodat de teller pas bij 31.612 stokte. Kia heeft niet alle 30.028 exemplaren op ’s lands wegen weten te houden: er resten er nog 28.600.
De officiële top vijf verandert mee. Uit het ogenschijnlijke niets komt de Yaris op de vijfde plek te staan, ten koste van de Skoda Enyaq. Die top vijf bevat dus twee Kia’s en één VW. In de top twintig (!) komen er drie VW’s bij, geen andere Kia’s. Welkom in de nieuwe werkelijkheid: zowel de T-Roc als de ID.4 staan boven de Golf. Opvallend is de wagenparkindex (wpi, zie *) voor deze types. De Golf bijvoorbeeld heeft een wpi van afgerond 110: als er honderd nieuw werden geregistreerd in ons land dan rijden er nu daadwerkelijk tien meer van bouwjaar 2021 in ons land. Voor de T-Roc zijn dat er vijf meer. En die hippe elektrische ID.4? Vijf minder… Toch 200 auto’s minder dan de geregistreerde 4200 ID4’s dus.
Klassieke C
We duiken nog even wat dieper in dat populaire C-segment, en laten de crossovers buiten beschouwing. Op plek 13 zien we de eerste, in de vorm van de Focus: bijna vijfduizend stuks. Niet ver erachter de Corolla (4300). De Golf op plek twintig, een tijd niks en dan ineens de A3 (3000 stuks). Kia’s Ceed zit daar in aantallen niet ver af. Het huidige model BMW 1-serie valt dan weer in negatieve zin op. Met een wpi van 93 zijn de geregistreerde 2905 stuks niet allemaal in het actieve park beland. Tel daarbij op dat van dit model tien procent op naam van de branche zelf staat en het beeld is compleet. Voor Golf en Astra is dat acht procent, maar voor de Focus slechts 3,3 procent. Beperken we ons tot de premium competitie dan is het vier procent voor de A-klasse en 4,6 procent voor de A3. BMW zit sowieso hoog met registraties door de branche zelf, getuige ons lijstje.
Top 5 EV
Zowel als het gaat om het actieve park als om de registraties nieuw blijven twee dingen opvallen. De marginale positie die diesel onderhand inneemt en de verschuiving naar crossover en suv als het gaat om de modellen. Pakken we even het lijstje erbij met de vijf best verkochte volelektrische modellen dan is op de vijfde plek de BMW X3 de enige die een vrijwel gelijk aantal registraties kent ten opzichte van de registraties nieuw. De plekken één tot en met vier worden bezet door modellen die momenteel een fors kleiner park laten zien dan de registratie-overzichten ons doen willen geloven.
*) de wagenparkindex (wpi) drukt de verhouding uit tussen het aantal actieve kentekens van een model/bouwjaar ten opzichte van het aantal volgens de registraties nieuw. Import en export, maar ook bijvoorbeeld total loss beïnvloeden deze verhouding. Boven de 100 betekent dat er meer zijn dan nieuw geregistreerd, een kleiner getal betekent dat het er minder zijn.