Dat WM Automaterialen ambities heeft met een eigen werkplaatsconcept is geen nieuws. Ondanks verschillende pogingen is het nooit echt goed van de grond gekomen, dat geven ze zelf ook ruiterlijk toe. “Ditmaal wordt alles anders”, aldus een zelfverzekerde Willem Nijhof die sinds een paar maanden de spreekwoordelijke kar trekt rond marketing, IT en de concepten.

Het eerste bedrijf in de kleurstelling van Autopro-plus staat in Albergen: Autobedrijf Dalhoeven.

Het formulelandschap is redelijk gevuld, zou je met enig gevoel voor understatement mogen vaststellen. Behalve de richting een keiharde vorm van hardfranchise zittende topformules en een vijver aan lichte formules met relatief lage eisen is er een druk bevochten middengroep. Dat weet ook Willem Nijhof, die zelf 25 jaar lang zijn eigen autobedrijf runde en nadien onder meer in de wereld van de werkplaatsconcepten en de werkplaatsautomatisering actief was. “Ja, er is veel aanbod, maar er is ook ruimte voor een alternatief. Niet iedereen zit nog even goed op zijn plek binnen een formule. Soms groeien de wegen uit elkaar.”


‘Ja, er is veel aanbod, maar er is ook ruimte voor een alternatief.’


Een werkplaatsconcept hangt immers nauw samen met de grossier die als dienstverlener en partner optreedt van het autobedrijf. Juist in grossiersland is afgelopen jaren veel veranderd. Hoe reëel is het dan om te denken dat autobedrijven bereid zijn om de switch te maken van een concurrerende grossier naar WM omwille van aansluiting bij het concept? Er horen immers ook afnameverplichtingen bij. En wisselen van grossier raakt het autobedrijf echt in de basisprocessen. “Overnames en veranderde bedrijfsculturen kunnen ervoor zorgen dat iemand zich niet meer zo thuis voelt in de huidige situatie. Of dat afnameverplichtingen meer gaan knellen dan ze deden. Maar, we richten ons zeker niet alleen op autobedrijven die al een concept hebben. Integendeel. Er is een groep die nog altijd geen concept omarmde, om diverse redenen. Die groep is nu wel aan het heroverwegen, want de markt verandert snel en concepten bieden nu eenmaal extra houvast. We kennen verschillende ondernemers die graag willen aanhaken, maar we hebben vooralsnog op de rem gestaan.”

Autopro-plus

Afgelopen periode is de werkplaatsformule van WM namelijk intern flink op de schop genomen. De vergelijking met het voormalige Autoproteam wil men dan ook eigenlijk liever niet maken. “Als je op de stoel van de auto-ondernemer gaat zitten, in diens hoofd kruipt en het wensenlijstje voor de geest haalt dan tekent zich de ruggengraat van een goede formule af. Zo zijn we ook teruggegaan naar de basis: wat moet erin, wat moet eruit. Zo hebben we geen verplichtingen op het vlak van de gebruikte werkplaatssoftware. We hebben onze voorkeursleveranciers, maar dat is alles. Ook de technische ondersteuning is zo’n onderwerp. We willen dat met verschillende kundige partijen invullen. GMTO is een partner, maar zeker niet de enige. Ten slotte zijn we druk doende om leasemaatschappijen ons te laten toevoegen als servicepartner. Dit alles doen we niet alleen, we betrekken potentiële formuledeelnemers er in want we willen geen top-down organisatie. Inspraak vinden we belangrijk.”

Snel rekenend op basis van de zeven vestigingen die WM Automaterialen inmiddels heeft, moet een formulelandschap met dertig tot veertig vestigingen mogelijk zijn? Nijhof laat zich echter niet verleiden tot het doen van concrete uitspraken over targets. “Als iedere vestiging er vijf, zes aansluit dan zou je daarop uitkomen. Maar ik vind die aantallen niet zo belangrijk, heel eerlijk. Ik wil goede bedrijven aan WM en aan onze formule Autopro-plus binden. Ondernemers die bewust ervoor kiezen, die vooruit willen en die voor de lange termijn gaan. Het past ook niet bij WM om gehaast te willen groeien, het gaat om beheerste en duurzame groei. Zo kijk ik ook naar de concepten.”

Uitbreiding

Over die groei gesproken, WM roert zich ook op het internationale speelveld aldus salesmanager Niels Kuiper: “Komend jaar, naar verwachting al in het eerste kwartaal, breidt WM ook uit naar Italië en Denemarken. Het is nog altijd een familiebedrijf en dat tekent de cultuur. Er is absoluut een groeiambitie, maar overnames passen niet zo binnen die cultuur. We starten liever iets zelf op.”

En zo ging het ook met de recente uitbreidingen in ons eigen land. Geen overnames van bestaande grossiers dus. Na de afgelopen jaren achtereenvolgens Utrecht, Amsterdam en Rotterdam toe te voegen lijkt de vraag gerechtvaardigd waar we de volgende kunnen verwachten. Een glimlach tekent Kuipers gezicht, maar het antwoord is politiek van aard: “Je hoeft maar naar de kaart met onze vestigingen te kijken om te zien waar de witte vlekken zitten. Tussen ambitie en realisme zit in de huidige samenleving wel een gat. Bouwgrond is schaars en het vergunningentraject is veel langer geworden. Dan heb ik het nog niet over de beschikbaarheid van aannemers of het bouwmateriaal. Onze volgende vestigingslocatie zal dus een combinatie zijn van onze wens om er te zitten en de kans daartoe ook te krijgen.”

Vooruitkijkend naar volgend jaar kan Kuiper wel alvast melden dat WM weer een huisshow zal organiseren. “In Duitsland zijn dergelijke huisshows bijzonder succesvol en daarom zijn we er hier ook mee begonnen, zoals eerder in Utrecht en Amsterdam. Corona betekende even een pauzemoment voor dergelijke initiatieven maar komend jaar komt de huisshow terug.”

Foto boven: Eigenaar Erwin Dalhoeven krijgt na het succesvol afronden van de benodigde trainingen het bijbehorende schild uit handen van Willem Nijhof (links).

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
10 december 2024
‘De kartsport heeft onze band zeker versterkt’
9 december 2024
IBIS onthult thema voor 2025
9 december 2024
Motorhuis voegt KGM en Isuzu toe
9 december 2024
RDW verhuist keuringslocaties Heerenveen en Groningen naar Drachten
9 december 2024
AutoProfijt in de steigers
6 december 2024
RDW-tarieven stijgen met 1,95 procent
Meest bekeken berichten
Recente reacties