Autobetaalbaar.nl in Woerden laat zich het best omschrijven als een werkplaatsconcept met één vestiging. Ondernemer Arno Groenewegen weet uit ervaring wat het merkdealerschap inhoudt en geeft de voorkeur aan zijn eigen onafhankelijkheid. Hij rolde vanuit de commercie het vak in maar beseft als geen ander dat het draait om marge op onderdelen en verkochte werkplaatsuren.
Partnercontent
De bedrijfsnaam is veelzeggend voor het bedrijf waar Groenewegen met zijn team elke dag hard aan bouwt. Verwar betaalbaar echter vooral niet met de goedkoopste willen zijn: “We hebben geen receptionist. Ik neem ’s morgens de sleutel in ontvangst en einde dag krijgt de klant die terug met de factuur. Tussentijds overlegt de monteur die aan de auto werkt rechtstreeks met de klant als er bijzonderheden zijn. In de wetenschap dat we faire prijzen rekenen en we kwaliteit leveren is er nooit discussie over prijzen. Evenmin krijgen we vragen of het niet goedkoper kan.”
Op jaarbasis worden tussen de 600 en 700 auto’s verkocht, tijdens het bezoek telt de voorraad 65 occasions. Vorig jaar was het bedrijf goed voor bijna 1200 apk’s. Komend jaar bestaat het bedrijf 12,5 jaar. Het team telt momenteel twaalf mensen, waarvan vier in de werkplaats. “Eigenlijk is het raar dat in veel bedrijven verkopers en monteurs niet dezelfde waardering of beloning krijgen. Ik verwacht dat een monteur ook goed met mensen kan omgaan en oog heeft voor de commerciële belangen. Geen vanzelfsprekende eigenschappen, ik weet het. In ons bedrijf wel heel belangrijk, gezien het directe klantcontact.”
Eindklant in beeld
Het mes snijdt daardoor aan twee kanten, aldus Groenewegen. “Ik wil dat het team het hier naar de zin heeft en door het contact met mensen vergroot je dat plezier in het werk. Bovendien weten ze voor wie ze het doen en dat geeft verantwoordelijkheidsbesef. Geen van hen is ’s morgens te laat of voor half zes naar huis, ze zijn enorm gemotiveerd. Als ik een goede extra monteur kan aannemen dan graag, maar ik krijg het werk momenteel ook met de huidige bezetting wel verzet.”
‘In het merkkanaal heb ik wel geleerd dat, als je creatief bent, je beter zelf aan het stuur kunt zitten dan aan de leiband van een importeur’
In de werkplaats ziet het team niet alleen de klantenauto’s. Ze werken er ook aan die van de interne klant, aan de bedrijfsvoorraad dus die verkoopklaar gemaakt wordt. Voor elke klant zoekt het team de juiste oplossing. “Slim inkopen maakt echt het verschil onderaan de streep aan het eind van het jaar. Voor voorraadauto’s kiezen we juist die onderdelen die netto gunstig geprijsd zijn. Voor klantenauto’s gaat de voorkeur uit naar de margerijkere keuze. Let wel: ik kijk niet naar percentages maar naar de echte euro’s. Percentages zeggen niets. Het gaat om wat je overhoudt aan een klus en aan de urenkant kun je niet veel verschil maken. Als je in dezelfde tijd echter een onderdeel met een vergelijkbare brutoprijs maar een hogere marge monteert dan boek je direct resultaat. En voor de klant maakt het geen verschil.”
Vertrouwen
Want, het vertrouwen van de klant krijg je niet zomaar en moet daarom beschermd worden. “Als een specifiek onderdeel voor terugkomende klanten zorgt dan stoppen we ermee. Dat kunnen we niet hebben.” Zoals zijn klanten hem het vertrouwen geven, zo gaat hij zelf om met zijn eigen leveranciers. Kritisch en altijd scherp dat het vertrouwen niet beschaamd wordt. Voor de onderdelenleveringen tekent al sinds het begin PartsPoint (toen nog als Brezan in de markt opererend). Per dag bezorgen ze zo’n zes tot zeven keer, onderdelen worden per klus besteld. Autobetaalbaar.nl houdt zelf amper voorraad aan. “Die relatie werkt omdat ze zich elke dag weer bewijzen. Een voorbeeld: het filiaal hier in Woerden verhuisde naar Alphen aan den Rijn. Ik heb daar niets van gemerkt, geen dag hinder van ondervonden.”
NAPA
PartsPoint is onderdeel van het internationaal opererende Alliance Automotive. Op het Amerikaanse continent is het beter bekend onder de vier letters NAPA. In de Benelux begint het merk zich steeds nadrukkelijker te profileren en ook in de Woerdense werkplaats hebben ze de productlijn ontdekt. Gemiddeld betreft vier van de tien bestelde onderdelen een NAPA-item. “Wij vinden de kwaliteit van de onderdelen belangrijk, maar de prijsstelling ook. Daarbij beoordelen we bruto én netto. Voor de monteur en voor de klant zijn er geen waarneembare verschillen, dus waarom zou je het niet doen als het bijdraagt aan het eindresultaat onderaan de streep?”
Ter onderbouwing zet hij de PartsPoint bestelomgeving op het scherm. “Het verschil tussen bruto en netto in keiharde euro’s en niet in procenten, daarop baseer ik mijn keuze. Het verschil in procenten vind ik een stuk minder interessant dan veel andere collega’s in de branche. Dat is wel een belangrijke reden waarom ons bedrijf in de landelijke benchmarks steeds weer hoog scoort.”