In deze editie staan genoeg interessante uitspraken, maar ik wil er hier toch eentje uitlichten. Hij staat ook op onze cover overigens: de visie dat de bandenspecialist de rol van huisarts zou moeten vervullen. Oftewel eerstelijns hulp voor de automobiele aftersales.

Vaco-voorman Ron van der Jagt heeft als dit nummer verschijnt net het jubileumcongres achter de rug waarbij gevierd werd dat de branchevereniging 85 jaar werd. In het interview dat begint op pagina 31 blikken we echter vooruit richting 2030. Hoe ziet de rol van de branchevereniging en diens achterban er dan uit in de wetenschap dat ook de full-service autobedrijven en hun toeleveranciers het bandendomein scherp in het vizier zetten?

Het zette mij aan het denken. Voor een groot deel zal het oordeel over de stelling liggen aan de eigen positie in de sector. Ben je als bandenspecialist vooral afhankelijk van het segment personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s of is het slechts een van de bediende sectoren, naast bijvoorbeeld Agri of Transport? Zijn de omliggende autobedrijven vooral jouw concurrenten of zijn ze vaker b-to-b klanten? Beperk je je tot banden, tot het onderstel inclusief de banden of ga je full-service? Hoe ziet het team eruit dat het werk verzet en hebben zij de benodigde competenties om voorbij de band te kunnen opereren?

Visies zijn nodig als discussiestuk en om richting te geven. Tegelijkertijd zijn er factoren die de uitkomst ervan direct of indirect beïnvloeden. Ik vermoed dat het onafhankelijke autobedrijf, al dan niet ondersteund via concepten zoals Autobandenpartner/Grip Exert (LKQ Fource) of Tyres-On (Alliance Automotive), het spreekwoordelijke kaas niet van het brood wil laten eten. Dat vanuit die ogen bezien, ze veel beter zijn toegerust om die rol van eerstelijns hulp te vervullen. Ik weet ook dat er bandenspecialisten zijn die geloven in eigen kunnen en zich niet zien als concurrent van dergelijke bedrijven maar als aanvulling erop, als partner. Ook Van der Jagt benadrukt het belang van de ondernemer zelf en de kansen die deze grijpt. Een actieve ondernemer is volgens mij als buigend riet: beweegt mee met de markt om niet te knakken. En een visie helpt daarbij.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35