In 2023 heeft Euro NCAP slechts 18 veiligheidsbeoordelingen afgegeven, waarvan 17 voor nieuwe automodellen, tegen 73 in 2022. Euro NCAP geeft de herziening van de veiligheidsprotocollen als belangrijkste reden voor deze daling.
Van de zeventien nieuwe auto’s die in 2023 volgens de nieuwe criteria beoordeeld werden, kregen er veertien vijf sterren. Drie auto’s kregen vier sterren. Er werd geen Best in Class-winnaar uitgeroepen vanwege de lage aantallen.
Bijgewerkt
De nieuwste protocollen omvatten verschillende nieuwe en bijgewerkte normen voor het vermijden van botsingen, bescherming tegen botsingen en veiligheid na een botsing. Inspelend op de klimaatveranderingen omvatten de nieuwe protocollen onder meer het onder water komen van voertuigen en detectie van de aanwezigheid van kinderen. De Euro Rescue-app voor eerstehulpverleners is vernieuwd en verbeterd om de veiligheid na een ongeval te garanderen.
Druk
Ondanks het lagere aantal beoordelingen was 2023 een druk jaar voor Euro NCAP, waarin voor het eerst ook trucks werden beoordeeld op veiligheidsaspecten. Secretaris-generaal Michiel van Ratingen: “We zijn trots op de nieuwe updates, projecten en partnerschappen voor het veiligheidsprotocol die voortkomen uit de toegenomen toewijding van Euro NCAP aan veiligheid. In 2024 zal het programma blijven dienen als mondiale veiligheidsbenchmark, in samenwerking met belanghebbenden uit de sector, toezichthouders, fabrikanten en andere NCAP’s.”
Bij de foto: onder meer de BMW 5 Serie kreeg in 2023 vijf sterren van Euro NCAP.