In een periode waarin de schadeherstelsector te maken heeft met een grote dynamiek, is keuzes maken essentieel. “En dat doen we dan ook”, opende directeur Nico Stolk van ABS Autoherstel het ABS Relatie Event 2017.

Stolk wees op hoe er in de branche wordt geroepen, gediscussieerd en gezocht naar de juiste mix, of juist de specialisatie: cosmetisch, merkherstel, merkerkenning of juist een universeel bestaansrecht. “Wij kiezen voor ‘totaal herstel’ als propositie.” Dat betekent echter niet dat je overal dezelfde diensten moet aanbieden. “Wij zijn een keten waar alle merkerkenningen aanwezig zijn, maar niet bij iedere onderneming. Ook hebben we alle competenties en equipment in huis om cosmetisch schadeherstel te verzorgen en complexe schades te herstellen. Maar ook hier geldt: niet alle competenties hoeven overal aanwezig te zijn”, maakte Stolk de leden duidelijk.

Vakkennis

Door goed in kaart te brengen waar welke vakkennis aanwezig is – en daar transparant over te zijn – wil ABS Autoschade zakelijke en particuliere klanten laten zien dat hun schadeauto in goede handen is. “Omdat altijd wordt hersteld volgens de fabrieksnormen.” Stolk benadrukte dat trainen en opleiden essentieel is voor het continueren van ABS Autoschade als competente partner. “Er komen autogeneraties aan met nieuwe technologie, materialen en verbindingen. Daar moet je klaar voor zijn. Dus zetten wij hoog in op het op peil houden van het technisch kunnen van onze keten.” De hoog autonome auto van morgen, die er deels vandaag al rijdt, “komt immers ook onze werkplaatsen binnen. Die moet ondanks zijn hoge content aan technologie toch weer als ‘fabrieksnieuw’ de weg op, nadat wij ‘m hersteld hebben.”

Digitalisering

De aanwezige ABS-leden werden verder bijgepraat over de digitalisering van het schadeherstelproces. Te beginnen bij de klant, die in geval van schade een app krijgt om foto’s te maken. “Dat aangeleverde beeld koppelen we aan een database, waarna een eerste schadecalculatie volgt”, legde Fred Slikker van Solera/ABZ de zaal uit. “Een schadedossier wordt automatisch aangemaakt. In overleg met bijvoorbeeld de verzekeraar kan de klant worden geadviseerd naar bedrijf A of B te gaan. Bij veel schades kan het onderdelenbestelproces zelfs al worden gestart.” Kortom: digitalisering is een proces dat ook bij ABS voortschrijdt.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 mei 2025
Agenda IBIS Global Summit 2025 Istanbul bekend
2 mei 2025
NRF neemt turbomerk Alanko over
2 mei 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 4 procent in april
2 mei 2025
Sleets
2 mei 2025
Dorpsgarage met dealeruitstraling
1 mei 2025
Nieuwenhuijse Groep agent Polestar Zwolle
Meest bekeken berichten
Recente reacties