De kans om betrokken te raken bij een ongeval daalt met twee derde tot de helft voor personenauto’s die zijn uitgerust met rijhulpsystemen (ADAS). Dat blijkt uit een onderzoek van het Data Analytics Centre van het Verbond van Verzekeraars naar dergelijke systemen.

“Door rijhulpsystemen te gebruiken kunnen we ervoor zorgen dat er tot wel twee derde minder ongelukken plaatsvinden én kunnen er tot wel de helft minder mensen letsel door een auto-ongeluk oplopen”, aldus algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, Richard Weurding. “Ongevallen op de weg kosten de maatschappij bij elkaar nu zo’n 17 miljard euro per jaar. Dit cijfer kan flink naar beneden door het gebruik van bepaalde rijhulpsystemen”, aldus Weurding.

Beleid

Uit het onderzoek blijkt dat de lane keep assist en de rear collision warning het meest bijdragen aan de veiligheid op de weg. De kans op een ongeval zonder lane keep assist is tot wel drie keer zo groot. Dit rijhulpsysteem stuurt actief mee en houdt de auto binnen de witte lijnen op de weg. Het systeem dat waarschuwt voor achteropkomend verkeer reduceert de kans op een ongeval tot meer dan 50 procent ten opzichte van automobilisten die dit systeem niet hebben. Het systeem dat waarschuwt voor verkeer in de dode hoek verkleint de kans op een ongeval tot wel circa 33 procent.

Weurding: “Dit onderzoek levert niet alleen het bewijs dat rijhulpsystemen daadwerkelijk bijdragen aan de verkeersveiligheid, maar laat ook zien hoe belangrijk data zijn voor een effectief verkeersveiligheidsbeleid. We roepen de overheid dan ook op om het gebruik van ADAS die bijdragen aan de verkeersveiligheid aan te moedigen door de uitkomsten van dit onderzoek om te zetten in verkeersveiligheidsbeleid”, zegt Weurding. “En om daarnaast een breder gebruik van relevante data mogelijk te maken om oorzaken van ongevallen te achterhalen. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan geanonimiseerde ziekenhuis-of voertuigdata.”

Aanbevelingen

Op grond van het onderzoek doet het verbond een aantal aanbevelingen met betrekking tot rijhulpsystemen. Allereerst moet er eenduidige communicatie zijn over deze systemen. Verschillende autofabrikanten hebben verschillende benamingen voor eenzelfde systeem. Het verbond roept alle partijen in de sector op om geharmoniseerde begrippen te gebruiken en op eenduidige wijze te communiceren. Daarnaast stelt het verbond de centrale registratie voor van welke systemen er op een auto aanwezig zijn. Dit is in het belang van zowel herstellers als consumenten. Ook van belang is dat berijders weten over welke ADAS een auto beschikt. Dit is deels de eigen verantwoordelijkheid, maar ook die van het autobedrijf die de auto aan de klant verkoopt.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties