Het autobedrijf van Melvin Kuipers, met vestigingen in Zoetermeer, Scheveningen en Leidschendam, is door de overname van Autoschadebedrijf Roelofswaert per 1 juni uitgebreid met een schadeherstelbedrijf. “Als het wagenpark gaat elektrificeren heeft het schadeherstelbedrijf meer toekomst dan de garage.”
Eerst even kennismaken met Rob Roelofswaert. Na bijna dertig jaar zijn eigen schadeherstelbedrijf te hebben gerund vindt hij het welletjes. “Het blijft een zwaar beroep, net als stratenmaker en bouwvakker. Ik begin last te krijgen van mijn knieën en mijn schouders. Ik ben blij dat ik het bedrijf heb kunnen overdoen aan Melvin, want hij heeft de juiste drijfveren om het bedrijf te kunnen voortzetten. Aan de andere kant is het wel moeilijk, als je met niks bent begonnen, om afscheid te nemen van iets wat je in al die jaren hebt opgebouwd.”
Ontwikkelingen
Al vanaf zijn zestiende actief in het vak heeft Rob Roelofswaert verschillende ontwikkelingen voorbij zien komen. Allereerst die van de onderdelenprijzen. “Die rijzen werkelijk de pan uit. Met een koplamp van 2500 euro, exclusief btw, heb je het bij een neusschade voor een wat oudere auto al gauw over economisch total-loss. Dat zijn echt geen uitzonderingen meer.”
“Daarnaast heb je de toename van nieuwe staalsoorten, met name HSS-staal. Dat is sterker, maar dunner, waardoor je er ook steeds minder aan mag werken. Richten gaat soms nog wel, maar als het echt geknikt staat, dan wordt dat toch een probleem. Delen uit een chassis zagen en vervangen mag ook vaak al niet meer. Vroeger, toen ik begon als richtspecialist, was dat heel normaal.”
“En dan heb je de opkomst van elektronica, waar je steeds meer werk aan hebt. Uitlezen van een auto is nu al standaard. Dat is een van de randwerkzaamheden die erbij zijn gekomen. Het is niet alleen maar demonteren en een deukje eruit halen.”
Met verzekeringsmaatschappijen is het contact altijd correct geweest. “Omdat ik al zo lang meedraai in het vak, weten ze wel wat ze aan mij hebben. Ze weten dat ik een reële prijs bereken. Ik heb nooit met een vork geschreven. Trouwens, toen ik in schadeherstel begon, wist ik al wel dat ik er geen miljonair mee zou worden.”
‘Ik heb een duidelijke visie en alle vestigingen sluiten daarop aan.’
Contracten over gemiddelde schadebedragen heeft Rob Roelofswaert nooit afgesloten. “Ik zie ook steeds meer bedrijven die uit de keten stappen, omdat het geen haalbare kaart meer is. Sommige leveranciers geven al geen korting meer op onderdelen en dan zou jij wel korting moeten weggeven? Ook nog korting op het uurloon? Helemaal in het begin van Schadegarant werkte het prima. Zij regelden het werk voor je en je kreeg goed betaald. Van lieverlede zijn daar allemaal afspraken bijgekomen over uurlonen, kortingen en nu daal je zelfs in de ranking als je gemiddelde schadebedrag te hoog wordt, terwijl de onderdelen van sommige merken gewoon peperduur zijn. Dan zou je dus de auto’s met duurdere onderdelen moeten weigeren? Dat lijkt me niet de goede weg. Schadeherstel doe je voor de klant, niet voor de verzekeringsmaatschappij.”
Bezetting
Die klantgerichtheid is iets waar Melvin Kuipers zich direct in herkent. “Het werken met klanten is niet anders; schadeherstel is natuurlijk wel anders dan onderhoud en reparatie. Daar ga ik me nu in verdiepen. Er zijn ook mensen die zeggen: ‘Nu heb je vier bedrijven, dan loop je zeker wel binnen’, maar dat is nooit mijn uitgangspunt geweest. Het is ook niet waar. Het blijft gewoon hard werken voor een eerlijke boterham.”
Omdat Rob Roelofswaert na de overname nog maar een kleine maand zou meedraaien voor een goede overdracht, zocht Melvin Kuipers direct uitbreiding van het team en vond die in een kennis, die het als autospuiter elders niet naar zijn zin had. Na het indienen van zijn ontslag koos zijn collega-plaatwerker ervoor om met hem mee te gaan in dit avontuur, waarmee de bezetting in de werkplaats op vier komt, wat voorlopig voldoende is. Melvin Kuipers: “Ik was er nooit aan begonnen als ik die twee jongens er niet bij had gehad. Door de groei die we voor dit bedrijf voorzien, denk ik dat we hier geen jaren meer gaan zitten. Zoetermeer is wel de logische plek voor het schadeherstelbedrijf, ook vanwege de uitwisseling met de monteurs in het autobedrijf en het werk dat je kunt uitwisselen. De autobedrijven hebben we nu allemaal in dezelfde aankleding en kleurstelling, al maakt het verschil of het een eigen pand is of een huurpand. In Autoschade Kuipers willen we die beleving wel proberen terug te laten komen.”
De autobedrijven in Zoetermeer en Scheveningen zijn Bosch Car Service-bedrijven, Leidschendam is een Vakgarage-vestiging. Ook voor het schadeherstelbedrijf is gekeken naar een concept, maar daarover is nog geen beslissing gevallen.
Melvin Kuipers: “Er is een wezenlijk verschil tussen Bosch Car Service en Vakgarage. We wilden ook beide smaken aan kunnen bieden. Voor het schadebedrijf ben ik al benaderd door verschillende ketens. Ik ben ook zelf al aan het kijken. Ik wil het wel in samenspraak met de jongens doen. Hoe kunnen we onze eigen identiteit behouden? Wat voegt het toe? Daar wil ik eerst heel goed naar kijken, want in een franchise ben je snel de regie kwijt, bij schadeherstel nog meer dan bij een garageformule. Daar wordt veel meer werk gestuurd, maar dan bepalen de sturende partijen ook de regels. Auto Kuipers is niet afhankelijk van het werk van verzekeraars, dus we willen rustig kijken wat bij ons past.”
Een verdere uitbreiding van Auto Kuipers is voorlopig niet te verwachten. “Dan ga je al richting een franchiseconcept en dat wil ik juist niet. Ik heb een duidelijke visie en alle vestigingen sluiten daarop aan. We zijn laatst ook met zijn allen in Spanje geweest. Die onderlinge binding vind ik heel belangrijk. Tijd steken in je team, zodat mensen iets voor een ander over hebben. Als je te veel vestigingen hebt, verlies je de grip. Ik heb hele korte lijnen hier. Als er iets is, ben ik binnen een kwartier op een vestiging. De focus ligt de komende jaren eerder op finetunen: gezamenlijk inkopen bijvoorbeeld, daar kunnen we nog wel voordelen behalen in kostenbeperkingen.”
Auto Kuipers
Rob Roelofswaert zit al vanaf zijn zestiende in het schadeherstelvak. In 1995 start hij zijn eigen Autoschadebedrijf Roelofswaert in Zoetermeer en verhuist het bedrijf in 1999 naar de Fokkerstraat, waar het nog altijd gevestigd is.
Na de overname bestaat Auto Kuipers uit vier vestigingen, met naast het schadeherstelbedrijf, dat voortaan Autoschade Kuipers heet, drie autobedrijven, in Zoetermeer, Scheveningen en Leidschendam. De hoofdvestiging in Zoetermeer wordt geleid door Melvin Kuipers, die in Scheveningen door zijn broer Jordy en de vestiging in Leidschendam door Glenn Mourik.
In 2023 was Auto Kuipers een van de drie finalisten in de verkiezing van BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar. Melvin Kuipers: “Wij hebben er veel van geleerd, door kritisch naar onszelf te kijken. Sommige dingen hebben we verbeterd, andere dingen doen we bewust anders. BOVAG hamert bijvoorbeeld op personeels- en opleidingsplannen, maar het verschilt heel erg per collega of hier behoefte aan is. Door continu in gesprek te blijven met de collega’s, weten we wat we van elkaar verwachten en wat de interesses zijn op het gebied van bijscholing. Ik ben heel benaderbaar en hou meer van korte lijntjes.”
Foto boven: De werkplaats van Autoschade Kuipers, voorheen Autoschadebedrijf Roelofswaert in Zoetermeer.