Axalta heeft de lancering aangekondigd van de Irus Scan, de nieuwste spectrofotometer. Deze meet op wetenschappelijke wijze de lakkleur om zeer nauwkeurige kleurovereenkomsten te bieden. Axalta Irus Scan is toegevoegd als de eerste stap bij het eenvoudige, driestaps digitale kleurbeheerproces van Axalta Irus: Scan – Match – Mix.

De Irus Scan maakt gebruik van een gepatenteerde omgekeerde hoek om tintveranderende effectpigmenten te detecteren, dit resulteert in een zeer nauwkeurigere aflezing van populaire achromatische effectkleuren. Bovendien is het volgens de fabrikant de eerste spectrofotometer met ingebouwde glansmetingsmogelijkheden om er voor te zorgen dat de juiste voorbereiding van het oppervlak getroffen kan worden en de juiste blanke lakproducten gebruikt worden.

De high-definition RGB-camera meet de schittering van kleuren en wordt gecombineerd met Axalta’s systeem voor het ophalen van kleurformules. Deze maakt gebruik van een eigen algoritme en database om de best mogelijke kleurmatch te bieden voor het voertuig dat in reparatie is. Deze database is onlangs vernieuwd en bestaat uit meer dan twee miljoen kleurformules. Dit vermindert de tijd die opgaat aan het matchen van de juiste kleur, waardoor meer voertuigen sneller en efficiënter kunnen worden verwerkt.

Nieuwe generatie

Troy Weaver, president van Global Refinish bij Axalta, legt uit”: “Deze nieuwe technologie is ontworpen met de schadehersteller in gedachten omdat het gebruik maakt van een nieuwe generatie RGB-camera en een eigen kleurophaalsysteem om zo een nauwkeurige kleurformule te bieden voor het voertuig dat wordt gerepareerd. De  Irus Scan verbetert het digitale kleurbeheerproces omdat het productiviteits-, nauwkeurigheids- en duurzaamheidsvoordelen oplevert voor onze schadeherstelklanten.”

De interface heeft een liveweergave van de RGB-camera en een ervaren schadehersteltechnicus is geen vereiste. Hierdoor wordt de arbeidstijd geoptimaliseerd en de productiviteit van de spuitcabine verbeterd. Axalta Irus Scan biedt nauwkeurige kleur-, glans- en effectmetingen, waardoor er minder spuitstalen nodig zijn om de kleur te controleren en er minder nabewerkingen moeten worden uitgevoerd als gevolg van kleurmatchfouten. Dit resulteert in minder productverspilling en verbeteringen in de duurzaamheid, aldus de fabrikant.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties