De Europese en zelfs wereldwijde automotive aftermarket kent momenteel een grote dynamiek. Keuzes die nu gemaakt worden, bepalen het succes of het falen van morgen. Dat geldt voor onderdelenfabrikanten net zo goed als voor de onderdelendistributeurs.

Toeleverende fabrikanten zijn druk met de omschakeling van ICE naar EV, maar worden geconfronteerd met autofabrikanten die beginnen te aarzelen over de snelheid van die transitie.

In 2021 publiceerde de vereniging van Europese onderdelenfabrikanten Clepa in Brussel, in samenwerking met de Duitse adviesbureaus Boston Consulting Group (BCG) en Wolk Aftermarket, het rapport At the Crossroads: The European Aftermarket in 2030. Het rapport kreeg veel aandacht, zeker zo kort na de Covid-pandemie en aan de vooravond van een versnelde transitie naar elektrisch rijden. Bij managers en ondernemers ontbrak in 2021 echter het zicht op een perspectief voor de middellange termijn en dus was een rapport nodig om dat perspectief weer te vinden. Tijden veranderen, reden voor de BCG om een update te geven van het voornoemde rapport. Met de blik ditmaal op 2035 gericht werd het rapport medio juni aan de CLEPA-leden gepresenteerd. Aftersales Magazine was erbij en constateerde dat drie uitgangspunten nog altijd gelden: de Europese aftermarket is relatief groot, groeit nog steeds en is ondanks alle crises van de afgelopen jaren veerkrachtig gebleken.

Speelveld

In de markt van vandaag zijn er echter wel wat piketpaaltjes op een andere plek terecht gekomen. De EV-transitie stokt aan de vraag- en aanbodzijde, het consumentengedrag is door de digitalisering steeds vaker onvoorspelbaar, onderdelenfabrikanten hebben net als veel autofabrikanten moeite om keuzes te maken en de geopolitieke situatie helpt uiteraard ook niet. Daar komt bij dat zowel de Brusselse politiek als die in diverse individuele landen ook niet helpt bij het maken van een strategisch plan op de lange termijn. Ook de technologie – niet in de laatste plaats kunstmatige intelligentie – gaat ons werkveld veranderen, bijvoorbeeld doordat bij de ontwikkeling van nieuwe modellen het accent veel meer op software komt te liggen (software defined vehicle). Mede daardoor ontstaat er een speelveld waar de Big Tech-spelers nadrukkelijker een rol zijn gaan spelen.

Alexander Brenner, Managing Director en Partner van BCG. Samen met zijn collega’s Albert Waas, Robert Herzberg, Malte Stulgies en Sebastian Witt is hij verantwoordelijk voor de analyses in At the Crossroads: The European Aftermarket in 2035.

Hoofdtrends

BCG heeft een aantal trends in beeld gebracht die volgens het onderzoeksbureau op ieders netvlies moeten staan. BCG onderscheidt allereerst vijf strategische hoofdtrends:

Elektrificatie. Misschien dat die nu even stokt, maar uiteindelijk is er geen weg terug.
Toenemend aandeel fleetowners in de Europese wagenparken. Die trend wordt gestimuleerd door de nieuwe mobiliteit, inclusief abonnementen en privélease.

Hergebruik. Repair, re-use, reman en recycling zullen vanzelfsprekend onderdeel worden voor een duurzamere automotive wereld.

In de aftermarket zullen data niet alleen van belang zijn om het aftersalesverdienmodel te voeden, maar in de onderdelenfabricage en -distributie zullen data bepalend zijn voor keuzes die gemaakt moeten worden ten aanzien van de logistieke prestatie en vraagprijzen.

Kunstmatige intelligentie. Hoewel nog lang niet duidelijk is wat je er allemaal mee kan en vooral niet kan, zal kunstmatige intelligentie op alle niveaus binnen organisaties van invloed zijn op de manier van productontwikkeling, de efficiency, nieuwe verdienmodellen, concurrentieverhoudingen et cetera.

Subtrends

Deze vijf hoofdtrends zijn belangrijk voor iedere ondernemer om in beeld te houden. Langs deze meetlat worden alle andere trends gemeten, want naast deze vijf hoofdtrends onderscheidt BCG vijftien subtrends, in vier aandachtsgebieden: macro-economie & regelgeving, technologie, klantengedrag (consument en b-to-b) en waardeketen & concurrentie. Deze vijftien subtrends (zie schema) zijn ieder voor zich aan verandering onderhevig, vaak met een sterk nationaal karakter. Daarnaast zijn er trends die elkaar beïnvloeden.


In de markt van vandaag zijn er wel wat piketpaaltjes op een andere plek terecht gekomen. De EV-transitie stokt aan de vraagzijde en het consumentengedrag is door de digitalisering steeds vaker onvoorspelbaar.


Neem Nederland: het wagenpark, de elektrificatie en de sterkere positie van fleetowners hebben de bestelauto als gemene deler. De investeringen in nieuwe bestelauto’s die nu door ondernemers worden gedaan zodat zij de komende jaren de zero-emissiezones in mogen blijven rijden, zorgen voor verjonging van het wagenpark, houden de EV-transitie in dit segment tegen, maar zorgen ook voor een tijdelijke daling van het apk-volume en dus de onderhoudsomzet. Veel van de oude bestelwagens (diesels) zullen in het buitenland belanden of in het demontagecircuit verdwijnen. Door dergelijke trends naast elkaar te leggen en te combineren is het mogelijk de eigen business en de afhankelijkheid van bepaalde trends goed in beeld te krijgen.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38