Axalta heeft de lancering aangekondigd van de Irus Scan, de nieuwste spectrofotometer. Deze meet op wetenschappelijke wijze de lakkleur om zeer nauwkeurige kleurovereenkomsten te bieden. Axalta Irus Scan is toegevoegd als de eerste stap bij het eenvoudige, driestaps digitale kleurbeheerproces van Axalta Irus: Scan – Match – Mix.

De Irus Scan maakt gebruik van een gepatenteerde omgekeerde hoek om tintveranderende effectpigmenten te detecteren, dit resulteert in een zeer nauwkeurigere aflezing van populaire achromatische effectkleuren. Bovendien is het volgens de fabrikant de eerste spectrofotometer met ingebouwde glansmetingsmogelijkheden om er voor te zorgen dat de juiste voorbereiding van het oppervlak getroffen kan worden en de juiste blanke lakproducten gebruikt worden.

De high-definition RGB-camera meet de schittering van kleuren en wordt gecombineerd met Axalta’s systeem voor het ophalen van kleurformules. Deze maakt gebruik van een eigen algoritme en database om de best mogelijke kleurmatch te bieden voor het voertuig dat in reparatie is. Deze database is onlangs vernieuwd en bestaat uit meer dan twee miljoen kleurformules. Dit vermindert de tijd die opgaat aan het matchen van de juiste kleur, waardoor meer voertuigen sneller en efficiënter kunnen worden verwerkt.

Nieuwe generatie

Troy Weaver, president van Global Refinish bij Axalta, legt uit”: “Deze nieuwe technologie is ontworpen met de schadehersteller in gedachten omdat het gebruik maakt van een nieuwe generatie RGB-camera en een eigen kleurophaalsysteem om zo een nauwkeurige kleurformule te bieden voor het voertuig dat wordt gerepareerd. De  Irus Scan verbetert het digitale kleurbeheerproces omdat het productiviteits-, nauwkeurigheids- en duurzaamheidsvoordelen oplevert voor onze schadeherstelklanten.”

De interface heeft een liveweergave van de RGB-camera en een ervaren schadehersteltechnicus is geen vereiste. Hierdoor wordt de arbeidstijd geoptimaliseerd en de productiviteit van de spuitcabine verbeterd. Axalta Irus Scan biedt nauwkeurige kleur-, glans- en effectmetingen, waardoor er minder spuitstalen nodig zijn om de kleur te controleren en er minder nabewerkingen moeten worden uitgevoerd als gevolg van kleurmatchfouten. Dit resulteert in minder productverspilling en verbeteringen in de duurzaamheid, aldus de fabrikant.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38