Terwijl de twee grote onderdelendistributeurs steeds groter worden houdt een groep automaterialengrossiers vast aan onafhankelijkheid met een eigen geluid. Centraal staat de visie dat ze samen het verschil kunnen en willen maken.
Partnercontent
Het onderdelenlandschap is op distributieniveau afgelopen decennium onherkenbaar veranderd. Schaalgrootte was al belangrijk maar is door een reeks overnames in een stroomversnelling gekomen. Die reeks overnames beperkt zich niet tot het niveau van de distributeurs, er is ook voorwaartse integratie doordat die grote distributeurs automaterialengrossiers zijn gaan overnemen. Ertegenover staat een groep onafhankelijk denkende en opererende ondernemers. In Nederland hebben we inmiddels afscheid genomen van het Doyen-samenwerkingsverband genaamd API en staat er een krachtige organisatie voor in de plaats: Autodistribution Nederland met de formules AD Garage & TechExpert. Ze willen het antwoord zijn voor juist die groep grossiers: onafhankelijk maar verenigd samen het verschil makend.
Zo succesvol mogelijk
“Ons uitgangspunt is steeds wat de klant van de grossier nodig heeft. Dat is bij alles wat we doen en ontwikkelen de basis”, vertelt Kees Willemsen, Sales Director Autodistribution Nederland. Terugblikkend op de Doyen/API-periode benadrukt hij direct dat er geen sprake is van een API 2.0: “Dat zou onrecht doen aan wat er nu staat, het is geen oude wijn in nieuwe zakken.
‘Het autobedrijf vindt bij ons een betrouwbaar alternatief voor de gevestigde orde’
We zijn terug gegaan naar de basis: wat wil onze eindklant, het autobedrijf? En, vervolgens, hoe kunnen we onze klanten, de aangesloten grossiers de benodigde instrumenten geven om dat autobedrijf zo succesvol mogelijk te laten zijn.” Gunter Mareels, Sales Director Autodistribution Benelux vult aan: “Met de steun van onze moederorganisatie Parts Holding Europe (dochter van het Belgische D’Ieteren) kunnen we de gewekte verwachtingen samen waarmaken.”
Technische support
De formules AD Garage & TechExpert zijn een voorbeeld, een andere belangrijke component betreft de technische training en ondersteuning. Het complete pakket omvat drie praktische trainingen per jaar (TechTraining), toegang tot de technische data van Haynes Pro (TechData), een technische hotline met een bewezen database aan oplossingen (TechLine), een programma van uitleengereedschap (TechTools), exclusieve producttrainingen met onbeperkte garantie bij slagen voor de test (TechPro) en ten slotte diagnose op afstand (TechRemote). Dit programma is exclusief voor het eigen netwerk van Autodistribution en in samenwerking met zusterbedrijf GrupEina. Na de introductie maken inmiddels 69 bedrijven gebruik van de TechLine, hebben ruim 250 mensen de TechTrainingen bezocht en maken 70 bedrijven gebruik van het totale pakket.
Collectief
Het merendeel van de API-grossiers is dan ook meegegaan in de transitie, aldus Willemsen. “Dat is een teken van vertrouwen in de gekozen opzet en de strategie voor de toekomst.” Autodistribution Nederland kent behalve een bestuur ook verschillende commissies waar de inspraak van de leden centraal staat. Voorafgaand aan de jaarvergadering spreken we enkele commissieleden over de waarde ervan. Stuk voor stuk benadrukken ze allemaal in eigen woorden steeds weer de combinatie van zelfstandig ondernemen met de kracht van collectiviteit.
Bovendien onderstrepen de aanwezige commissieleden de visie van Autodistribution Nederland: de stevige concentratie van de afgelopen jaren biedt ook kansen. Klanten die zich juist meer thuis voelen bij een grossier waar persoonlijk en flexibel zakendoen nog hoogtij viert. Dat dit niet zomaar loze woorden zijn, blijkt uit de groeicijfers die genoteerd worden. Opvallend is verder dat de term ‘hechte club’ verschillende malen valt, veelzeggend over de interne cultuur.
Meer dan een inkoopcombinatie
Duidelijk is dat de leden met Autodistribution Nederland meer willen en krijgen dan alleen een soort inkoopcombinatie. De leden behouden de vrijheid van het ondernemen en kunnen daarbij onderling kennis en ervaringen uitwisselen. Sterker nog: via Whatsapp hebben de leden snel en laagdrempelig onderling contact. Over dagelijkse onderwerpen maar het kan ook gaan over het leveringsaanbod.
‘Onafhankelijk en met oog voor de persoonlijke benadering, net zoals onze klanten’
Als een bepaalde product- of merklijn ontbreekt in het programma van Autodistribution, maar een van de leden heeft er goede ervaringen mee dan kan het alsnog zijn weg vinden. Mits er natuurlijk in de commissies voldoende draagvlak voor is onder de leden. Zo wordt er momenteel gewerkt aan de toevoeging van een eigen leaseproduct om zo de binding tussen het autobedrijf en diens klant verder te versterken. “Als het onze klanten goed gaat, gaat het ons goed”, zeggen de commissieleden. “Dat is de basis onder alles wat we doen.”