In bijna vijftien jaar tijd groeide Tom de Bruyckere uit van de net bij de KVK ingeschreven autoverkoper tot de ondernemer met personeel die hij nu is. Vorig jaar sleepte hij met zijn team zelfs de nominatie binnen voor de verkiezing Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar. Sinds een jaar is zijn bedrijf Tomcars aangesloten bij het netwerk AD Garage.

Partnercontent

Het blijft een mooi verhaal hoe Tom als tiener al zijn eerste auto inkocht en verkocht, zijn investering bijna binnen een dag verdubbelend. Dat smaakte al gauw naar meer en dit doorverkopen van auto’s ging zo een tijdje verder. Tot 2009, het moment dat de KVK-inschrijving formeel werd. Voor het verkoopklaar maken kon hij rekenen op de diensten van een bevriende monteur die ook net voor zichzelf was begonnen. “Ik kon hem op die manier helpen en hij mij, dat werkte prima zo.”

In 2014 telde de bedrijfsvoorraad steeds zo’n twintig auto’s en kwam de kans om een stuk grond te kopen in geboorteplaats Heesch. De eerste vier jaar handelend vanuit een kleine kantoorunit volgde al snel nieuwbouw. “Met tussen de vier- en vijfhonderd verkochte auto’s op jaarbasis werd het een hele administratie om die allemaal onder te brengen bij bevriende werkplaatsen. In 2020 zijn we dan ook hierachter gestart met een eigen werkplaats waar inmiddels drie monteurs werk hebben.”

Onder 1 dak

Die eigen werkplaats kwam er om tijd te besparen die verloren ging met de planning en logistiek van het uitbesteden. Nu staan Tom en de collega’s voor een mogelijke vervolgstap: gaan we een einde maken aan de paar honderd meter afstand tussen beide panden door ze samen onder te brengen onder één nieuw dak? “Ik heb de grond al gekocht, tegenover de showroom. Een vervolgstap is om daar een gecombineerd pand neer te zetten maar de rentes zijn flink opgelopen en banken zijn niet happig om te investeren in de autosector. Maar, de eerste stap is gezet en dat nieuwe pand komt er uiteindelijk ook wel.”

Automaterialen Heesch, de huisgrossier van Tomcars, is onderdeel van het internationale Autodistribution-netwerk. Zodoende kon de nieuwe werkplaats profiteren van de technische kennis en ondersteuning die daar beschikbaar is door zich aan te sluiten bij het concept TechExpert. Inmiddels is het bedrijf alweer bijna een vol jaar actief als AD Garage, op beide vestigingen. “Met TechExpert zijn alle technische wensen ingevuld, maar ik wilde meer. Omdat de autoverkoop een belangrijke poot is onder ons bedrijf wilde ik een bredere partnership. Eentje waarin ook occasions en lease een plek hebben.”

Private lease

Wat verder vooruitkijkend: “Wat ik eigenlijk wil is dat ik als de klant binnenkomt direct ook een maandprijs kan neerleggen, zodat ze weten wat een privatelease-constructie kost. Lenen en schulden hebben ligt hier in de regio nog wel gevoelig hoor. Daar zie je binnen een landelijk netwerk zoals AD wel regionale verschillen.”

Hanno Brinkman, concept support manager van Autodistribution legt uit: “Momenteel telt Nederland zo’n 25 AD Garages en 50 TechExperts. AD Garage is geen keiharde franchise en laat de ondernemer, binnen een bepaalde bandbreedte uiteraard, een hoop vrijheid. We houden er niet van om van bovenaf de ondernemers te vertellen wat ze moeten doen. Wij zijn er om de collectieve wensen van de ondernemers in te vullen en mogelijk te maken.”

Vrijheid

Voor Tom een van de redenen om te kiezen voor AD Garage. Op de gevel van zijn verkoopvestiging domineert namelijk de eigen huisstijl, aangevuld met subtiele AD-logo’s. De werkplaats laat het tegenovergestelde beeld zien, de AD-uitstraling is er veel prominenter zichtbaar. “Die vrijheid van ondernemen binnen een groter verband trekt mij erg aan. Je combineert eigenlijk het beste van twee werelden. Je blijft die lokale ondernemer met bekendheid in de regio, maar dan met een internationaal netwerk achter je. Ik heb al verschillende auto’s verkocht uit Frankrijk of Italië die een servicehistorie hebben bij een lokale collega AD Garage.”


‘Wilde graag bredere ondersteuning dan alleen op technisch vlak’


Van de circa vijfhonderd door Tomcars verkochte auto’s blijft de helft binnen een straal van tien kilometer om het bedrijf, de rest verdwijnt naar een van de twaalf provincies. “Laatst had ik een klant met een storing in Friesland. Die wilde ik de rit naar Heesch terug besparen en dankzij AD kon ik hem lokaal laten helpen door een collega uit het netwerk. Zo is iedereen geholpen.”
In het verlengde ervan ligt de AD Garage Service Pas, een 24/7 geldige pechhulp voor de landen in de EU en inclusief woonplaatsservice. Tom heeft er in die relatief korte tijd al zo’n 35 verkocht. “Het werkt vooral in combinatie met de verkoop van een auto. Werkplaatsklanten hebben vaak al zelf wel iets geregeld.”

Cadeaukaart

Om de auto’s die binnen het eigen rayon verkocht worden te binden aan de eigen werkplaats verstrekt Tom een cadeaukaart bij elke verkoop: “Inlevering ervan levert een korting van twintig procent op de eerste beurt. Nieuwe klanten willen we op alle mogelijke fronten laten zien dat wij ook de aangewezen partner zijn voor onderhoud en reparatie. We volgen de fabrieksvoorschriften, de klant houdt aanspraak op de fabrieksgarantie als dat van toepassing is.”

Van alle werkplaatsdoorgangen is daardoor de verdeling tussen verkoopklaar maken aan de ene kant en het werk aan klantenauto’s inmiddels aardig gelijk verdeeld. “Het is een beetje afhankelijk ook van hoeveel trekhaken we monteren, dat kan de verhouding wel verschuiven.” Tijdens onze ronde door de werkplaats valt de prominente aanwezigheid van het merk Requal op.

Requal

Lachend: “Elke keer kijk ik weer of we de eerste onderdelen in de nieuwe verpakking binnen hebben. We hadden onlangs een ledenevenement op Sardinië waar we met de internationale collega’s geïnformeerd werden over de toekomst. Daar zag ik onder meer de nieuwe Requal huisstijl en die vind ik er erg goed uitzien. Het heeft voor mij nog eens bevestigd dat ik een kwalitatief goed alternatief met een gunstige prijsstelling in huis heb.”

Elke maand doet Tomcars zo’n 35 apk’s. “De diesels besteed ik uit aan de buurman want ik heb niet geïnvesteerd in een deeltjesteller en hij wel. Ik verkoop zelf eigenlijk geen diesels meer, als ik ze inruil gaan ze naar Roemenië.” Over de verkopen heeft Tom geen klagen. “Vorig jaar was het minder, maar dit jaar is prima en komen we wel op 475 stuks uit. Het is wel opletten met de prijzen momenteel, want de hoge prijzen ten tijde van de pandemie zijn verleden tijd. Als je nu zit te slapen, gaat het je geld kosten.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties