Inspektlabs lanceert zijn AI-technologie voor de Nederlandse automotive-, schade- en verzekeringssector. Deze technologie gebruikt kunstmatige intelligentie zodat autoschades met behulp van een smartphone binnen enkele minuten worden vastgesteld, aldus CEO Devesh Trivedi: “Dit kan helpen om het schadeherstelproces te versnellen en de nauwkeurigheid van schade-inschattingen te verbeteren.”

De Nederlandse automotive-, schade- en verzekeringssector staat voor de uitdaging om snel en accuraat schades te beoordelen. Met behulp van diens AI-oplossingen wil Inspektlabs de beoordeling van schades verder stroomlijnen en optimaliseren, zegt Trivedi: “Op basis van AI-gestuurde beeld-analyse en computer vision-algoritmen willen wij de efficiëntie, nauwkeurigheid en klanttevredenheid in deze markten verbeteren.” Aftersales Magazine sprak hem, samen met zijn Europese vertegenwoordigers Han Verbaas en Alain Drost, op het Museumplein in Amsterdam, vlak bij het hoofdkantoor van Fixico, waar beide partijen kort daarvoor een samenwerkingscontract hebben ondertekend.

Inspektlabs sluit samenwerkingscontract met Fixico
Tijdens zijn recente bezoek aan Nederland heeft Inspektlabs CEO Devesh Trivedi een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met Fixico. Deze samenwerkingsovereenkomst betekent dat Inspektlabs toetreedt als een ‘Supply Partner’ van Fixico.
Met de AI-technologie van Inspektlabs wil Fixico het digitale schadebeoordelingsproces nog verder verbeteren. Hierdoor kan de hersteller op basis van meer nauwkeurige informatie zorg dragen voor een sneller en beter herstel, aldus Han Verbaas: “Door hun krachten te bundelen, willen Inspektlabs en Fixico de automotive-industrie voorzien van een oplossing die de snelheid, nauwkeurigheid en klanttevredenheid verbetert.”

Nauwkeurige beoordeling

Een van de belangrijkste toepassingen van Inspektlabs’ AI-technologie is de schadebeoordeling. Door gebruik te maken van geavanceerde beeldanalyse kunnen verzekeringsmaatschappijen, autodealers en autoglas- en schadeherstelbedrijven nauwkeurige schadebeoordelingen uitvoeren. Dit helpt bij het versnellen van het schadeherstelproces en het verminderen van menselijke fouten. “Iedereen kan met behulp van een mobiele telefoon met daarop de Inspektlabs app een schade opnemen aan de hand van video en/of foto’s”, aldus Trivedi. “Het hele proces om te komen tot een schadecalculatie kan aan de hand hiervan plaatsvinden. Via deze video en/of foto’s wordt de schade beoordeeld. Vervolgens kan het schadebedrag via een koppeling met een OEM-database of interne matrix worden vastgesteld. De kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat alles correct en volgens de vastgelegde afspraken wordt uitgevoerd.”

Verzekeringsclaims

Naast de digitale schadebeoordeling biedt Inspektlabs ook AI-oplossingen voor het verwerken van verzekeringsclaims. Door gebruik te maken van machine-learning en beeld-analyse kunnen claims sneller en efficiënter worden afgehandeld: “Verzekeringsmaatschappijen kunnen automatisch belangrijke informatie uit ingediende inspecties selecteren, waardoor het claimproces wordt versneld en de klanttevredenheid wordt verhoogd, voegt vertegenwoordiger Alain Drost toe. “Na het vaststellen van de calculatie wordt deze automatisch doorgestuurd naar de verzekeraar. Door de toepassing van de AI-technologie is dit inspectieproces ten opzichte van de beoordeling door mensen objectiever, sneller en sterk vereenvoudigd. Daarnaast geldt dat deze manier van calculeren door de toepassing van AI minder vatbaar is voor fouten en fraude.”

Foto v.l.n.r.: Alain Drost, Devesh Trivedi, Han Verbaas.

Verbreding en verdieping

Volgens Inspektlabs zijn er veel mogelijkheden om in de toekomst verder uit te breiden. Dit gaat dan niet alleen over een verbreding van de activiteiten, maar ook een uitbreiding in de kwaliteit van de geboden diensten. Volgens Trivedi ligt de nadruk van de AI-toepassingen bij de schadecalculaties op dit ogenblik op schades aan personenauto’s. Maar dat zal snel worden uitgebreid: “In de nabije toekomst zullen hier ook schades aan bijvoorbeeld bussen, motorfietsen en bestelauto’s aan worden toegevoegd.” Daarnaast worden de processen verbeterd: “Door het verwerken van inmiddels 3 miljoen inspecties en het toepassen van machine-learning technieken wordt Inspektlabs steeds nauwkeuriger. Ook wordt het in de toekomst mogelijk dat via de app direct en automatisch de kosten en de tijd voor het schadeherstel kunnen worden gecalculeerd. We gaan verder om de nieuwe mogelijkheden van artificiële intelligentie te verkennen en vertalen naar nieuwe praktische mogelijkheden.”

Autolease en -verhuur

De AI-technologie van Inspektlabs biedt meer mogelijkheden dan alleen het maken van een schadecalculatie. Zo wordt deze techniek ook ingezet door autolease- en verhuurbedrijven bij de inname van lease- of huurauto’s. Aan de hand van de AI-technologie wordt de staat van de auto vergeleken met de staat aan het begin van de huur- of leaseperiode. De beoordeling kan dan geheel geautomatiseerd plaats vinden. Trivedi: “Onze AI-aangedreven inspectie via de smartphone biedt een enorm potentieel. Het omzeilt de noodzaak van fysieke, handmatige beoordelingen en verlaagt de kosten per inspectie. Bedrijven in de Nederlandse automotive-, schade- en verzekeringssector zullen profiteren van verbeterde operationele efficiëntie, nauwkeurigere schadebeoordelingen en een verhoogde fraudedetectie.”

Inspektlabs nu ook in Europa
Op 1 januari van dit jaar heeft Inspektlabs een Europees hoofdkantoor geopend in Leiden. Met deze uitbreiding naar Europa wil het bedrijf diens AI-oplossingen uitrollen in Europa. “De uitbreiding naar Europa is een belangrijke mijlpaal voor Inspektlabs”, aldus Han Verbaas. “Via ons Europees hoofdkantoor willen wij onze geavanceerde AI-oplossingen aanbieden aan Europese bedrijven en hen ondersteunen bij het verder digitaliseren van hun processen.” Het nieuwe hoofdkantoor wordt de thuisbasis voor Han Verbaas en Alain Drost, beide afkomstig uit de automotive en verzekeringsbranche. Van hieruit gaan zij werken aan de expansie van Inspektlabs in Europa.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties