Uit onderzoek van Focwa blijkt dat elektrische auto’s eens in de vier jaar schade rijden. Dat is dubbel zo veel als gemiddeld – eens per 8,5 jaar. Bovendien zijn schades aan elektrische auto’s in doorsnee veel duurder.
De data-analyse leert verder dat 1 op de 3 Tesla-rijders elk jaar schade rijdt. Het hoe en waarom van deze en andere uitkomsten is onderwerp van nader onderzoek. De resultaten worden waarschijnlijk komend najaar gepresenteerd op het jaarcongres van de brancheorganisatie.
Eerste fase
Focwa-bedrijven maken voor iedere herstelling een bewijs met vier jaar garantie op de uitgevoerde werkzaamheden. Op basis van de managementinformatie die hieruit voortvloeit, kan in kaart worden gebracht welke auto’s schade rijden. Met deze gegevens in de hand voerde de brancheorganisatie onlangs een eerste onderzoek uit naar de impact van schades bij elektrische auto’s. Daarbij dienden CBS, RDW, RvO en Audainsight als externe bronnen.
Gezien de gemiddelde schadefrequentie van eens in de 8,5 jaar en een actueel wagenpark van 8,8 miljoen personenauto’s, worden jaarlijks ongeveer één miljoen schades gerepareerd. Een eerste data-analyse van gerepareerde auto’s uit de top 10 rondrijdende batterij-elektrische auto’s (BEV) leert dat deze voertuigcategorie niet een keer in de 8,5 jaar schade rijden, maar eens per 4 jaar. Onderstaande Top 10 omvat volgens Focwa negentig procent van alle batterij-elektrische personenauto’s in Nederland (2018)
1 | Tesla Model S | 12.719 |
2 | Nissan LEAF | 6.360 |
3 | Tesla Model X | 4.640 |
4 | Volkswagen e-Golf | 4.583 |
5 | Renault Zoe | 4.086 |
6 | BMW i3 | 3.999 |
7 | Jaguar I-Pace | 3.557 |
8 | Hyundai Ioniq | 2.747 |
9 | Tesla Model 3 | 2.710 |
10 | Hyundai Kona | 1.787 |
Hoger schadebedrag
Het gemiddelde bedrag dat verzekeraars uitkeren na schade aan een auto bedroeg vorig jaar 2018 1.316 euro. Uit de cijfers die Focwa nu publiceert, blijkt dat schades aan elektrische auto’s gemiddeld genomen veel duurder zijn. Volgens de branchevereniging valt dit te verklaren door de technische complexiteit van elektrische auto’s, duurdere onderdelen en grotere schades.
Aantal BEV-auto’s bij een Focwa-schadehersteller
2017 | 2018 | 2019 | ||||
Aantallen | Schade in euro | Aantallen | Schade in euro | Aantallen (tot 1/5/19) | Schade in euro | |
Tesla Model S | 3.000 | €2.000 | 4.500 | €2.100 | 1.350 | €2.200 |
Tesla Model X | 600 | €3.000 | 1.600 | €3.100 | 650 | €3.400 |
Nissan LEAF | 450 | €1.500 | 900 | €1.800 | 450 | €2.000 |
Hyundai Ioniq | 50 | €2.000 | 800 | €1.200 | 300 | €2.000 |
Volkswagen e-Golf | 100 | €1.200 | 600 | €1.800 | 250 | €1.600 |
Ter nuancering wijst Focwa erop dat batterij-elektrische auto’s voornamelijk voorkomen in het zakelijke segment, waarbij de leasemaatschappij eigenaar is van de auto. Niet alleen rijden leaserijders meer kilometers (en is er dus een verhoogde schadekans), ook dient schade in alle gevallen schade te worden gemeld bij de leasemaatschappij. Voor de particuliere rijder is dit een vrije keuze. Maar zelfs met inbegrip van een ruime foutenmarge blijft het aantal schadegevallen van elektrische auto’s vele malen hoger dan bij auto’s die rijden op fossiele brandstoffen.
Tesla: 1 op 3
Van de rondrijdende BEV-auto’s heeft gemiddeld een kwart van de auto’s elk jaar schade. De Tesla’s Model S en Model X spannen echter de kroon: 1 op de 3 rijdt elk jaar schade. Ook is het bedrag vele malen hoger dan het gemiddelde. Een Model X bijvoorbeeld staat al snel voor meer dan drieduizend euro schade in de boekhouding. Woordvoerder Brecht Grieten benadrukt dat de resultaten uit dit onderzoek geen waardeoordeel geven over het nut en de noodzaak van elektrische auto’s. “Het is slechts een weergave van de feiten. Nadere analyse moet leren welke oorzaken zich achter deze feiten ophouden.”
Op 10 september organiseert Automotive Insiders het Nationaal Schadecongres. Klik hier voor meer informatie.
0 reacties
Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat elektrische auto’s veel sneller accelereren dan de gemiddelde auto met brandstofmotor?