Lakkenfabrikant AkzoNobel heeft zijn prijzen in het eerste kwartaal met 17 procent verhoogd. Hierdoor kon de lakkenfabrikant zijn omzet met 12 procent zien toenemen, terwijl het afgezette volume met 7 procent afnam.
Dat blijkt uit het kwartaalbericht dat AkzoNobel heeft gepubliceerd. De omzet in het eerste kwartaal kwam uit op 2,5 miljard euro, tegen 2,3 miljard in het eerste kwartaal van 2021. Het bedrijfsresultaat daalde van 303 miljoen euro in Q1 2021 naar 232 miljoen euro in Q1 van dit jaar.
De stijging van de kosten zat hem voor AkzoNobel vooral in de gestegen kosten voor grondstoffen en andere variabele kosten, inclusief transport. Deze vielen in het eerste kwartaal van 2022 334 miljoen euro hoger uit.
Krachtige prijsinitiatieven
Ceo Thierry Vanlancker in een reactie op de kwartaalcijfers: “We zijn goede vooruitgang blijven boeken, met een sterke omzetgroei in zowel verven als coatings in het eerste kwartaal. Door onze krachtige prijsinitiatieven opereren we overeenkomstig de ongekende stijging van de variabele kosten die onze business tijdens het kwartaal heeft beïnvloed. Hoewel er onzekerheden blijven bestaan met betrekking tot onder meer de sancties tegen Rusland, de heropleving van Covid-19 in China en aanhoudende leveringsbeperkingen – vooral in Noord-Amerika – blijven we vol vertrouwen in het realiseren van onze Grow & Deliver-strategie.”