Uit een analyse van de statistieken van garantieverzekeraar Cargarantie blijkt dat de gemiddelde reparatiekosten voor schade aan voertuigen weer stijgen.
Hoewel de kosten vorig jaar nog min of meer stabiel bleven, vertonen ze volgens de meest recente gegevens een duidelijke opwaartse trend. Voor het overzicht werden 750.349 verstreken garanties voor occasions onderzocht en 229.898 verstreken garanties voor nieuwe auto’s met een looptijd van 12, 24 en 36 maanden. Daarmee ontstond een goed beeld van alle merken en modellen.
Reparaties worden duurder
De gemiddelde reparatiekosten stegen in 2017 vrij abrupt. De toename van 502 naar 514 euro per schadegeval is de sterkste stijging in jaren. De verklaring hiervoor moet gezocht worden bij de almaar complexere techniek van de moderne auto. Het vernuft van de assistentiesystemen neemt hand over hand toe. Maar een complex systeem dat het laat afweten, brengt nu eenmaal hogere reparatiekosten met zich mee. Omdat de moderne systemen geleidelijk aan ook in het segment van de occasions doordringen en deze evenmin van schade aan dure componenten zijn gevrijwaard, nemen de kosten binnen beide segmenten een hoge vlucht.
Luc Baetens, directeur Cargarantie Benelux: “De abrupte stijging van de gemiddelde reparatiekosten verraadt onmiskenbaar dat de technologie van de hedendaagse voertuigen steeds complexer wordt en dat sleutelen daaraan steeds duurder wordt. Een garantie is dan ook meer dan ooit een aanrader. Ze behoedt niet alleen de dealer en de eigenaar van de auto voor financieel onaangename verrassingen, tegenwoordig wordt een garantie ook steeds meer gezien als een uiting van uitzonderlijke kwaliteit en zet ze in de verf dat ook de dealer zelf het volste vertrouwen heeft in de aangeboden voertuigen. Daarmee komt die tegemoet aan de verwachtingen van de klant en neemt de tevredenheid van de klant toe, zonder dat hij zelf het kostenrisico draagt.”
Motorschade
Bij de occasions blijkt de motor op het vlak van kosten andermaal de grootste slokop, goed voor een bijzonder hoge 24,2 procent (vorig jaar: 22,9?procent). Plaats 2 en 3 worden net als het jaar voordien ingenomen door enerzijds het brandstofsysteem en de turbocompressor, en anderzijds de transmissie. Zij zagen hun aandeel in het totale schadebedrag lichtjes afnemen (brandstofsysteem: -0,4 procent tot 17,7?procent; transmissie: -0,2 procent tot 11,7 procent). Elektronica en airco blijven staan op respectievelijk plaats 4 en 5.
Net als vorig jaar gaat ook de motor bij de nieuwe auto’s aan de haal met het grootste aandeel in het totale schadebedrag. Hoewel het brandstofsysteem met een nagenoeg ongewijzigd aandeel van 20,3?procent (2016: 20,2?procent) koploper blijft, rukt de motor met 18,9 procent op naar de tweede plaats – of een toename met 3,1?procent. Dat betekent wel dat de transmissie (12,3 procent) op plaats 3 een bescheiden verbetering van 1,4 procent laat optekenen.
Frequentie schadegevallen
Uitgaande van de frequentie van schadegevallen springen de hoge kosten van motorschade in het oog. Weinig verandering bovenaan bij de occasions: de plaatsen 1 en 2 worden onveranderd ingenomen door het brandstofsysteem met 19,7? procent (2016: 19,6? procent) en door elektronica met 17,3? procent (2016: 17,7? procent). De motor volgt met 11,2? procent (2016: 10,9? procent) pas op plaats 3. Bij de occasions houdt dus iets meer dan 10 procent van alle schadegevallen verband met de motor, hoewel die ongeveer een kwart van de kosten opslorpt.
Wat de schadefrequentie binnen het segment van de nieuwe auto’s betreft, valt er nauwelijks nieuws te melden aan de top: op de eerste plaats staat nog steeds het brandstofsysteem (+0,7? procent tot 22,3? procent), gevolgd door de elektronica (+0,6? procent tot 18,1? procent). De comfortelektronica stootte in 2017 door naar de derde plaats (+1,1? procent tot 8,8? procent), terwijl de airco met 2,6? procent terugliep tot 8,7? procent.
Occasions: sneller schade
Vergeleken met het jaar voordien krijgen occasions al bij minder kilometers op de teller af te rekenen met schadegevallen. Het aandeel van de schadegevallen tot 15.000 kilometer stijgt binnen iedere categorie; in 33,2 procent van de gevallen (2016: 31,7? procent) treedt de schade op tijdens de eerste 5000 kilometer. Globaal genomen blijven de statistische gegevens van de schade tijdens de eerste 25.000 kilometer ongewijzigd, maar tekenen we een daling op binnen de categorieën tot 20.000 en 25.000 kilometer.
Bij de nieuwe auto’s verschoof er ook bitter weinig vergeleken met een jaar eerder: tijdens de eerste 25.000 kilometer treedt er in 30,3 procent van de gevallen schade op (2016: 31,7? procent).
In chronologisch opzicht krijgen zowel occasions als nieuwe auto’s sneller met schade af te rekenen: voor 83,3 procent van de occasions (2016: 81,7? procent) en 54,9? procent van de nieuwe auto’s (2016: 48,9? procent) moest de dekking tijdens het eerste jaar na afsluiten worden aangesproken. Grosso modo treden schadegevallen dus zowel volgens aantal afgelegde kilometers als volgens leeftijd van het voertuig sneller op.