Autoschadeherstelbedrijven moeten voor schadeherstel aan elektrische en hybride voertuigen een ander schadeherstelproces volgen, met name omdat er afhankelijk van de voertuigfabrikant verschillende droogtemperaturen gelden. Lakfabrikant Standox heeft hiervoor het Xtreme-systeem op de markt gebracht.
Bij de veelgebruikte lithium-ion-technologie leidt extreme hitte tot voortijdige veroudering van de accu. Bij een versnelde droogtijd kunnen al snel temperaturen van 60 graden Celsius of meer worden bereikt, wat slecht nieuws is voor de accu. “Afhankelijk van de voertuigfabrikant moeten autoschadeherstellers goed opletten welke maximumtemperatuur in de spuitcabine kan worden gebruikt en wat dat betekent voor de droogtijd”, zegt Harald Klöckner, trainingsleider bij Standox.
“Met ons Xtreme-systeem biedt Standox autoschadeherstelbedrijven een laksysteem waarmee deze voertuigen professioneel – en volledig volgens de richtlijnen van de fabrikant – kunnen worden gerepareerd. Het zorgt voor een energiebesparende droogtijd van drie kwartier tot een uur bij 20 graden Celsius, of binnen een kwartier bij 40 graden Celsius”, aldus Klöckner.