Alleen een baan bieden is niet genoeg om vakmensen te werven voor de schadeherstelsector. Er moet een perspectief voor de lange termijn zijn, vindt VOC-directeur Yolande van Doornspeek. Bijvoorbeeld door een rijk geschakeerd opleidingstraject.

“Het zorgt voor breed inzetbare medewerkers. En geloof het of niet: met zo’n aanpak krijg je loyalere werknemers”, betoogt Van Doornspeek in een interview met Aftersales Magazine.

Opleidingsplan

Het specialistische vak van de schadehersteller hoeft volgens haar niet op gespannen voet te staan met een ruim geformuleerd scala aan opleidingen. In dat verband spreekt ze van “breed inzetbare specialisten”, die de werkgever voor ogen moet houden. “Het is een keuze waar je in je opleidingsplan rekening mee moet houden. Je moet het begrip specialisme niet te eng definiëren, vind ik.” Een succesvol traject moet wat de VOC-directeur betreft allereerst een drie-eenheid zijn van theorie, praktijk en e-learning. Dat laatste is niet alleen iets voor thuis. “Als de baas verstandig is, biedt hij ook onder werktijd die mogelijkheid aan. Hoe dichter de opleiding bij de praktijk staat, des te beter het resultaat is.”

Weinig zichtbaar

Yolande van Doornspeek zwaait inmiddels een halfjaar de scepter bij VOC. In het gesprek met Aftersales Magazine zegt ze het opvallend te vinden dat schadeherstelbedrijven zo weinig zichtbaar zijn. “Niet voor de klanten, maar voor potentiële werknemers.” In het komende halfjaar wil ze vooral in de relatie met ondernemingen en hun medewerkers investeren. “Wij gaan geen mooie theoretische plannen ontwikkelen en trainingen bedenken. Wij ontwikkelen waar de bedrijven en, beter nog, de werknemers behoefte aan hebben.” Het hele interview met Yolande van Doornspeek staat in editie 8 van Aftersales Magazine.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
24 juni 2025
FIGIEFA bezorgd over formuleringen in concepttekst sloopvoertuigen
24 juni 2025
EQUIP AUTO Arena 2025: vooruitblikken naar de toekomst
24 juni 2025
STRENED-voorzitter Norbert van den Eijnden legt functie per direct neer
24 juni 2025
De digitale carwash
23 juni 2025
BOVAG-autowasbedrijven in actie voor Prinses Máxima Centrum
23 juni 2025
Bosch remanufacturing: beter dan het origineel
Meest bekeken berichten
Recente reacties