Onderdelenwebshop AUTODOC SE heeft in 2024 het aantal bestellingen met 18,0 procent zien stijgen tot tot 16,9 miljoen (in het voorgaande jaar: 14,3 miljoen).

“Op verschillende belangrijke gebieden hebben wij aanzienlijke vooruitgang geboekt: We hebben meer producten verkocht, meer klanten verworven, het bestelvolume verhoogd en hebben ons in onze kernmarkten verder ontwikkeld“, aldus Dmitry Zadorozhny (foto links), ceo van AUTODOC SE.

Klanten

Hij voegde daaraan toe: “Het vertrouwen van onze klanten in de kwaliteit van onze service en onze producten motiveert ons, de ingeslagen koers voort te zetten. We zullen in de behoeften van onze klanten blijven voorzien met het aanbieden van een uitgebreid assortiment, voordelige prijzen en een voortreffelijke service evenals een snelle levering.“

Het aantal actieve klanten steeg in het afgelopen jaar met 13,7 procent tot 8,4 miljoen (het voorgaande jaar: 7,4 miljoen). Sinds de oprichting van het bedrijf in 2008 telt het totale aantal klanten 26 miljoen, een stijging van 18,2 procent in vergelijking met het voorgaande jaar.

Producten

Ook het aantal verkochte producten groeide, van 56,1 miljoen in 2023 tot 65,6 miljoen reserveonderdelen en accessoires in het jaar 2024, een toename van 17,0 procent. Het meest verkochte merk was AUTODOCs eigen merk RIDEX. Bovendien breidde AUTODOC zijn productportfolio met 13,8 procent uit. De webshop biedt nu 6,6 miljoen producten van circa 2300 merkfabrikanten (het voorgaande jaar: 5,8 miljoen producten).

“De uitbreiding van ons assortiment weerspiegelt onze strategie van het aanbieden van een zo groot mogelijke keuze aan hoogwaardige producten”, verduidelijkte Zadorozhny. “Ons succes in het jaar 2024 is nauw verbonden met de digitalisering van onze bedrijfsprocessen en een consequente focus op klantbehoeften. Met innovatieve tools en optimalisatie van services heeft AUTODOC de winkelervaring verbeterd en zijn marktpositie verstevigd.“

Banden, remschijven, remblokken, motorolie en schokdempers telden tot de meest verkochte productcategorieën.

Groei

De gemiddelde leeftijd van gebruikte voertuigen in Europa ligt momenteel iets hoger dan 11
jaar. Volgens CFO Lennart Schmidt (foto rechts) verwacht het bedrijf dat deze gemiddelde leeftijd verder zal stijgen. Deze ontwikkeling onderstreept het toenemende belang van reparatie- en onderhoudsservices alsook de
stijgende vraag naar hoogwaardige, voordelige vervangingsonderdelen: “Dit zal ons businessmodel
duurzaam ondersteunen.“

De grootste omzetgroei in absolute getallen werd in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk genoteerd. De DACH-regio en Frankrijk bleven in 2024 de sterkste markten voor wat de totale omzet betreft. “Onze groei wordt vooral gedreven door de transitie van het offline naar online kopen van voertuigonderdelen, waarbij AUTODOC continu marktaandeel op andere aanbieders verovert“, licht AUTODOCs CFO Lennart Schmidt toe.

Hij voegt daaraan toe: “Als e-commercebedrijf en toonaangevend leverancier van vervangingsonderdelen profiteren wij direct van deze offline-naar-online-trend en zien beduidende groeikansen. De verouderende voertuigvloot in Europa en de trend van langer gebruik van auto’s biedt een verder potentieel voor de markt in vervangingsonderdelen.“

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 maart 2025
Thomas Wolters bestuurslid BOVAG
20 maart 2025
Sterk, licht, groen en circulair staal
19 maart 2025
CarGarantie: Reparatiekosten boven 700 euro
19 maart 2025
Diks Autoverhuur start franchise
19 maart 2025
Micha Roco voorzitter Hyundai dealervereniging
19 maart 2025
Inter Cars opent logistieke hub
Meest bekeken berichten
Recente reacties