We leven in interessante tijden met die energietransitie. Het elektrische voertuig is hot, en dat is geen misplaatste grap over uitgebrande exemplaren. Steeds meer conceptgevers komen met concepten rondom dit onderwerp om zaken als training en marketing te bundelen. Centrale boodschap: wij zijn prima in staat uw ev te onderhouden of herstellen. En terecht. Het volume is nu voor velen nog schaars, maar door nu leergeld te betalen in letterlijke en overdrachtelijke zin weet je jezelf verzekerd van de benodigde ervaring als het volume wel daar is. Opleiders merken dit aan de animo voor trainingen rondom dit onderwerp.
Er is ook angst in de markt, soms gefundeerd en soms minder. Het aantal componenten aan boord bijvoorbeeld dat een fractie is van de klassieke aandrijflijn met een verbrandingsmotor. De praktijk is wat complexer dan die zwart-witte schets. Er is bijvoorbeeld een uitzondering in de vorm van het aircosysteem. Voor een verbrandingsmotor is zo’n aircosysteem een last. Kost alleen maar energie en vermogen, maar het stuk vlees achter het stuur of op een van de andere stoelen wil nu eenmaal graag een comfortabel interieur. In een elektrische auto is geen verbrandingsmotor die het interieur kan opwarmen, maar wel een accupakket dat koeling verlangt. Sommige systemen gebruiken een aircopomp in dat kader.
Was in het eerste voorbeeld de airco nog een luxeproduct het is bittere noodzaak voor de tweede. Dat betekent ook dat een derde of vierde eigenaar nu bij zijn benzine of diesel het kapotte systeem maar laat voor wat het is. Dat scheelt een dure uitgave en hoe vaak gebruik je het nu, is de gedachte. Die vlieger gaat niet meer op met de elektrische modellen. Niet alleen moet een ev in de koude tijden worden opgewarmd om inzittenden comfort te bieden, het accupakket mag niet boven een bepaalde temperatuur komen. Krijgen de sensoren de verkeerde impulsen of geen impulsen, dan is het voertuig ineens tuinkunst geworden of wegmeubilair. Totdat de servicedienst het komt oplossen.