De Stichting Overlegorgaan APK (SO-APK) heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat verzocht de verplichte invoering van het gebruik van een deeltjesteller bij de apk van dieselvoertuigen uit te stellen tot 1 januari 2023.

Reden voor het verzoek om uitstel is de beperkte leverbaarheid van de apparaten. Kennelijk zijn er fabrikanten van deeltjestellers niet in staat gebleken voldoende deeltjestellers op de markt te krijgen om op 1 juli 2022, zoals gepland, het gebruik van de deeltjesteller verplicht te kunnen stellen bij de verplichte roettest van dieselvoertuigen.

Bovag heeft zijn leden hiervan op de hoogte gesteld. De brancheorganisatie bevestigt dat het verzoek naar de minister is gestuurd en verwacht binnen enkele weken een beslissing van de minister.

Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. Niet correct naar de garagehouders die wel op tijd de deeltjesteller besteld hebben,en dus een investering hebben staan voor jan met de korte achternaam,diegene die geinvesteerd hebben moeten daar ook de vruchten van kunnen plukken.

  2. wel correct naar de garagehouders die wel op tijd een deeltjesteller besteld hebben, maar die nu nog steeds niet geleverd is. Ik heb de mijne welgeteld 20-7-2021 besteld, maar nu nog niet binnen.

  3. Helemaal eens met bovenstaande reactie, degene die hem wel hebben verliezen ook op deze manier een half jaar keuring op het apparaat, en t apparaat staat idd voor jan met de korte achternaam in de hoek. Normaal een jaar om te verdienen met je apparaat voor weer een keuring nu naar half jaar alweer. De jaarlijkse keuringen zijn ook nooit goedkoop. Gewoon door laten gaan en dan maar bij een collega die voertuigen aanbieden. Er zullen in de meeste plaatsen vast wel een garage zijn die het wel voor elkaar heeft.

  4. deels mee eens. anderzijds kan je nu wel met de deeltjesteller auto’s alvast controleren en klanten adviseren wat te doen. wellicht detecteer je nu al een niet goed werkende DPF, wat nu al toe adviezen leiden die anderen niet kunnen doen. Als autobedrijf moet je altijd op zoek gaan naar je onderscheidend vermogen (mogelijkheden), niet naar de kostenzijde (nadelen). Bovendien zijn de (bekende) jaarlijkse keuringskosten best betaalbaar, dus echt arm word je van dat half jaar ook niet.

    Het is eerder een nadeel omdat de geloofwaardigheid van de gestelde wetgeving in twijfel wordt getrokken. Anderzijds leven we in momenteel in zulke bijzondere omstandigheden dat ik deze maatregel in dit specifieke geval wel kan begrijpen, ook al hadden wij het ook liever anders gezien.

    Dus voor degene die nu een deeltjesteller hebben, gebruik deze vooral JUIST nu al!

  5. Eens met bovenstaande.
    Mijn apparaat komt 1e week juli binnen.
    Laat collega garage de auto brengen, : Elk apparaat heeft een eigen certificaat.
    Waarom dan niet deeltjes-telling verrichten , rapport meenemen en op thuis locatie voertuig melden voor diegene die de teller nog niet binnen heeft. ( voor diegene die wel of geen teller besteld heeft ).
    De apparaten voldoen toch aan dezelfde eisen !!
    Diegene die de teller op tijd krijgen, vind ik , ( als er uitstel komt tot 1 Januari 2023 ) , moet het certificaat pas ingaan dan op 1 Januari 2023 en niet eerder.

  6. En diegene die wel netjes zijn zaak voor elkaar heeft, kan weer fluiten naar zijn geld! Op tijd bestellen en er zijn nog genoeg apparaten te leveren volgens onze leverancier. Iedereen wist dit 2 jaar geleden al dat het eraan kwam. Bij ons staat nu ook een apparaat voor jan lul. Gewoon door laten gaan! Heb er 1 besteld en binnen 3 weken in huis.

  7. Dit kan je niet maken. Overal werd erop gehamerd dat je dat ding nu moet regelen en 1 juli is de datum. Al je klanten hierover informeren en verantwoorden waarom er duurdere prijzen worden gehanteerd, en dan ga je 2 weken voor de ingangsdatum het uitstellen? Dan moet je ook over de brug komen en op zn minst alle keuringen verlengen met een half jaar.

  8. Wij hebben onze deeltjes teller maart 2021 besteld factuur was er ruim op tijd maar wij hebben nog steeds geen deeltjes teller aangezien 90% van onze klanten diesel rijders zijn verwachten we grote problemen JMT Campers

  9. @Toon, je kan altijd nog een goede deeltjesteller op tijd krijgen bij CBX. zeker als je veel diesels moet meten zou een CPC deeltjesteller een toegevoegde waarde bieden 😉 meten=weten

    PS: de deeltjestellers worden wel allemaal volgens dezelfde eisen goedgekeurd door het NMi, maar dat wil niet zeggen dat de deeltjesmetingen gelijk zijn. Een deeltjesteller mag + en – 25% afwijken. ofwel, tussen 2 verschillende (merken) deeltjestellers zou mogelijk een verschil kunnen zijn van maximaal 50%. Een CPC unit heeft vaak een afwijking van niet meer dan 5% bij 5.000.000 deeltjes, waarmee je altijd dicht bij de waarheid zit. ik wil maar zeggen dat het niet per se zo is dat bij de ene KI goedkeur, ook bij een andere KI goedkeur zal zijn. Dat is natuurlijk vervelend, maar wel de realiteit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
28 maart 2025
Systeem Kia waarschuwt voor naderende hulpdiensten
28 maart 2025
Vakgarage vernieuwt magazine Dichtbij
28 maart 2025
Geen gouden bergen
27 maart 2025
Voertuigen met tellerblokker naar de sloop
27 maart 2025
Zaanstreek heeft duurste wasstraten
27 maart 2025
‘Ik ben een rasoptimist’
Meest bekeken berichten
Recente reacties