In de Nationale Bandenmonitor valt één ding nadrukkelijk op: de sterk gestegen omzet, niet veroorzaakt doordat er veel meer banden zijn verkocht, maar door de fors gestegen bandenprijzen. Deze hoge retailprijzen werden op hun beurt weer veroorzaakt door structureel hoge grondstofprijzen en extreem gestegen logistieke kosten.

Voorgaande blijkt uit de WESP-bandendata die werden aangeleverd door 1132 grotendeels universele autobedrijven. De bandenverkoop voor de vervangingsmarkt liet na de dip van januari 2021 in januari 2022 qua aantallen een als vanouds hoog niveau zien. Ten opzichte van januari vorig jaar steeg de gemiddelde bandenafzet in aantallen met bijna 10,8 procent. De vreugde was echter van korte duur, want februari liet precies het omgekeerde beeld zien. Ten opzichte van vorig jaar daalde het volume in februari met 11 procent, waardoor het gemiddelde bandenvolume per autobedrijf over de eerste twee maanden uitkwam op 134 stuks, precies één band minder dan vorig jaar. De weersomstandigheden hielpen de bandenverkoop ook niet echt vooruit. Ondanks die stabilisatie in aantallen steeg de omzet in 2022 in de eerste twee maanden in euro’s met 10,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Bandenwissels

Overigens had de bandenretail het laatste kwartaal van vorig jaar nog een dubbele opsteker, veroorzaakt door een mix van forse volumes en extreem hoge prijzen. Zo werden er 24 procent meer banden verkocht dan over het laatste kwartaal van 2020. Deels ging het om achtergestelde bandenvervangingen, anderzijds om de hoop op een mooie wintersportvakantie, waarvoor wat duurdere winterbanden werden aangeschaft. De gemiddelde verkoopprijs lag op ruim 82 euro.

De komende weken zijn veel bandenretailers weer druk met de bandenwissels. Ook dat is een extra afzetmoment. Daarnaast blijft het apk-volume licht stijgen, waarvoor eveneens geldt dat dat in belangrijke mate bijdraagt aan de bandenverkoop.

Sancties treffen ook bandenfabrikanten
Volgens de Franse website Pneumatique zal de Russische invasie in Oekraïne ook voor een beperkt aantal bandenfabrikanten gevolgen hebben. Zij kunnen last krijgen van de sancties tegen het Kremlin.
Wat bandenexport betreft stelt Rusland weinig voor. Volgens het internationale vakblad Tire Business wordt ongeveer 0,3 procent van het wereldwijde bandenvolume door Russische fabrieken geëxporteerd. De interne Russische markt is wel aanzienlijk, dus wordt het voor enkele merken desondanks even schakelen.
Bridgestone heeft een fabriek in Ulyanovsk, in het westen van het land, met een capaciteit van 5000 banden per dag. Ten zuiden van Moskou heeft Michelin een fabriek met een productiecapaciteit van 5500 tot 6000 banden per dag. Nokian Tyres heeft een grote vestiging bij Sint-Petersburg, met een capaciteit van ruim 15 miljoen banden per jaar. Yokohama heeft in Lipetsk een fabriek met een jaarlijkse capaciteit van rond de 6 miljoen banden. Continental heeft een vestiging in Kaluga, waar per jaar tussen de 2,5 en 3 miljoen banden kunnen worden geproduceerd en Pirelli heeft twee productiefaciliteiten in Rusland met een gezamenlijke capaciteit van zo’n 2,5 miljoen banden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties