We zijn sinds 1 juli vorig jaar aangesloten bij Carprof. Zo’n concept helpt je de extra stappen te doen die nodig zijn, bijvoorbeeld in technisch opzicht. Soms ontbreekt het je aan tijd om op alle fronten van de bedrijfsvoering bij te blijven. En eerlijk is eerlijk: van sommige aspecten heb je simpelweg te weinig kaas gegeten. Neem nou commercials en marketing – een vak apart.

Ook buiten de werkplaats heb je professionaliteit nodig om klanten te behouden of te winnen. Dat zit ‘m wat mij betreft deels in de naamgeving. Door ‘Carprof’ toe te voegen aan ‘Autoservice Valentijn’ en je pand aan te kleden in een doordachte huisstijl kom je bij de buitenwacht toch professioneler over. Dat scheelt denk ik ook wanneer je nieuwe diensten als private lease wil aanbieden. Bovendien kun je met een grote groep autobedrijven onder één naam meer en tegen een betere prijs voor elkaar krijgen dan in je eentje.

Over deelnemen aan een formule hebben we met enkele partijen om de tafel gezeten, maar de keus voor Carprof lag om meerdere redenen voor de hand. We zochten een premium formule, inhoudelijk en qua presentatie. Verder betrekken we veel onderdelen van Staadegaard, die net als Carprof onder de Alliance Automotive Group Benelux valt. Wat ook meespeelde, was dat formulemanager Harold van Gestel en ik elkaar kennen vanuit ons Renault-verleden. Toen wij elkaar tijdens ons eerste gesprek weer ontmoetten, was er meteen een klik. Niet voor niets heb ik in ons eerste gesprek over toetreding meteen ‘ja’ gezegd. Met alle diensten die onder Carprof vallen ben ik goedkoper uit dan toen ik nog zonder concept opereerde. Denk aan de maandelijkse WESP-analyse, denk aan Kentekenloket, denk aan Klanten Vertellen.

Een naam die stáát

Toen ik mijn bedrijf aansloot, heb ik voor mezelf geen concreet extra omzetbedrag of procentuele groei geformuleerd. Het is nu eenmaal moeilijk om op de euro een oorzakelijk verband te leggen. Maar Carprof is wel een naam die stáát, visueel een krachtige uitstraling heeft en helpt om nieuw publiek aan te trekken. Dat was in mijn situatie ook nodig. Ik ben negen jaar geleden voor mezelf begonnen, als eenmanszaak. De laatste jaren zag ik via Carsys in toenemende mate kenteken 1B-meldingen binnenkomen. Klanten van het eerste uur die me al die tijd trouw waren gebleven, reden inmiddels bijna zonder uitzondering in de wat oudere auto’s. Na zo veel jaar was het tijd geworden om die wagens in te ruilen voor een nieuwe of een occasion. Alle begrip hoor, maar sommigen die elders de opvolger kochten, lieten daar voortaan ook hun onderhoud doen. Voor mij waren ze dus weg als werkplaatsklant.

Door middel van adverteren, mondreclame en gewoon goed je werk blijven doen, heb ik ons wagenpark weten te verjongen. En ik weet zeker dat onze garageformule zal bijdragen aan de verdere ontwikkeling van ons bedrijf. We krijgen er een duw in de rug door, in allerlei technische en commerciële opzichten. Inderdaad, daar betaal je een maandelijks bedrag voor. Je kunt ook géén concept nemen, dat scheelt allicht wat in je prijsstelling. Maar ik heb er niets aan om de goedkoopste in de markt te zijn. Ik beschouw het tenminste niet als een eretitel. Je moet de beste willen zijn. Een concept helpt daarbij.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties