Duitse autobezitters zijn erg trouw aan hun werkplaats: tachtig procent laat reparaties bij een vast adres uitvoeren. 31 procent vindt klantreviews belangrijk bij de keuze van een werkplaats. Over het algemeen geldt dat het belang groeit naarmate de voertuigeigenaar jonger is.
Dat en meer blijkt uit het DAT Report 2019, een jaarlijks mobiliteitsonderzoek van Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT). De peiling bestaat al sinds 45 jaar en geeft op tal van vlakken inzicht in de ontwikkelingen van de Duitse automarkt. Zoals de geraadpleegde bronnen bij de aanschaf van een nieuwe auto (zie foto).Perfecte conditie
88% van alle auto-eigenaren hecht waarde aan een auto die altijd in perfecte conditie is. 83% is van mening dat regelmatig onderhoud en controle de verkoopwaarde hoger maken. Bijna 1 op 4 (24%) heeft een genegenheid voor zijn auto ontwikkeld en overweegt reparatie, ongeacht of dit economisch voordeel heeft. 57% gelooft dat een auto er zowel van buiten als van binnen goed onderhouden moet uitzien, anders zouden zij zich hier niet fijn bij voelen. 36% wast de auto eens per maand of laat dit doen. 36% van autobezitters zou een onderhoudsbeurt online boeken. Dit is 1 procent meer dan vorig jaar. 26% (1% minder dan vorig jaar) zou dit doen voor reparaties. Over het algemeen zocht maar 15% van de Duitse autobezitters online naar informatie voor ze naar een werkplaats gingen. Dit aantal steeg naar ongeveer 80% voor de aankoop van een auto.Smartphone
