Duitse autobezitters zijn erg trouw aan hun werkplaats: tachtig procent laat reparaties bij een vast adres uitvoeren. 31 procent vindt klantreviews belangrijk bij de keuze van een werkplaats. Over het algemeen geldt dat het belang groeit naarmate de voertuigeigenaar jonger is.

Dat en meer blijkt uit het DAT Report 2019, een jaarlijks mobiliteitsonderzoek van Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT). De peiling bestaat al sinds 45 jaar en geeft op tal van vlakken inzicht in de ontwikkelingen van de Duitse automarkt. Zoals de geraadpleegde bronnen bij de aanschaf van een nieuwe auto (zie foto).

Perfecte conditie

88% van alle auto-eigenaren hecht waarde aan een auto die altijd in perfecte conditie is. 83% is van mening dat regelmatig onderhoud en controle de verkoopwaarde hoger maken. Bijna 1 op 4 (24%) heeft een genegenheid voor zijn auto ontwikkeld en overweegt reparatie, ongeacht of dit economisch voordeel heeft. 57% gelooft dat een auto er zowel van buiten als van binnen goed onderhouden moet uitzien, anders zouden zij zich hier niet fijn bij voelen. 36% wast de auto eens  per maand of laat dit doen. 36% van autobezitters zou een onderhoudsbeurt online boeken. Dit is 1 procent meer dan vorig jaar. 26% (1% minder dan vorig jaar) zou dit doen voor reparaties. Over het algemeen zocht maar 15% van de Duitse autobezitters online naar informatie voor ze naar een werkplaats gingen. Dit aantal steeg naar ongeveer 80% voor de aankoop van een auto.

Smartphone

datreportNa een ongeluk zou 45% het aandurven om met de smartphone foto’s van hun auto te maken en die beelden te versturen naar hun autoverzekeringsmaatschappij. Gaat de verzekeraar de omvang van de schade daadwerkelijk bepalen op basis van deze informatie, dan is 30% niet akkoord. Autodelen lijkt vooralsnog geen optie bij onze oosterburen: meer dan 90% van alle autokopers voelen zich in hun mobiliteit beperkt als ze geen eigen personenwagen ter beschikking zouden hebben. Een  vergelijkbaar percentage zegt plezier te hebben in autorijden en dat hun voertuig altijd in perfecte conditie moet zijn. Particuliere verkoop wordt, onafhankelijk van de betaalde prijs, in een kwart van de gevallen als ‘negatief tot zeer negatief’ bestempeld. Het inruilproces bij een autobedrijf wordt juist als positief ervaren. Verder kan 11% van de tweedehandskopers en 20% van de nieuwkopers zich voorstellen gebruik te maken van private lease. De overgrote meerderheid echter (75%, respectievelijk 68%) heeft geen interesse.

Merktrouw

51% van de Duitse nieuwkopers en 25% van de occasionkopers kiest voor een merk dat zij eerder hebben gereden. ‘Het merk was totaal onbelangrijk’ vond 16% van de nieuwkopers en 30% van de occasionkopers. De rest gaf aan hooguit tussen twee of drie merken te wisselen. In 2018 werd bij de aanschaf van een tweedehands auto gemiddeld 11.780 euro geïnvesteerd en 31.130 euro voor een nieuwe. Kopers betaalden 7.730 euro voor de gebruikte auto van een particuliere verkoper, 7.890 euro van een niet merkdealer en 15.610 euro van een merkdealer.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
9 mei 2025
Lichter staal van Tata Steel
9 mei 2025
Athlon introduceert slim laden
9 mei 2025
Oostendorp opent Toyota-vestiging in Valkenswaard
9 mei 2025
Onafhankelijk autobedrijf moet momentum pakken
8 mei 2025
Tanken in jaar tijd 10 procent goedkoper
8 mei 2025
Winterband Vredestein eerste montage op Volkswagen Tiguan
Meest bekeken berichten
Recente reacties