In oktober 2022 presenteerde Stellantis wereldwijd het label SUSTAINera, gericht op de circulaire economie ambities voor de producten en diensten van de autofabrikant, als onderdeel van het door ceo Carlos Tavares neergezette strategische plan ‘Dare Forward 2030’. Tijdens de remanufacturingvakbeurs Rematec, eind juni, gaf Alison Jones een toelichting op de duurzaamheidsambities van Stellantis.

Alison Jones is senior vice president global Circular Economy bij Stellantis. In haar functie ondersteunt zij met haar team de toewijding aan duurzaamheid van Stellantis. Naast het opzetten van allerlei internationale en lokale samenwerkingen hoort daar ook een keihard omzetdoel bij. Volgens het strategisch plan van Carlos Tavares zal zij met haar activiteiten in 2030 al een omzet van 2 miljard euro moeten realiseren.

Totaalplaatje

Alison Jones kijkt echter verder dan 2030, want in 2038 wil Stellantis een net zero company zijn, vooruitlopend op een CO2-neutraal Europa in 2050. De weg hiernaartoe is lang, maar de autofabrikant heeft er een serieuze routekaart voor opgesteld. Alison Jones: “Vorig jaar introduceerde Stellantis wereldwijd de businessunit circulaire economie. Dat hebben we gedaan omdat alle componenten van de circulaire economie in onze duurzaamheidsstrategie passen en aansluiten op ons nieuwe consumptie- en productiemodel, dat bijvoorbeeld het hergebruik van hulpbronnen en producten impliceert. Je moet het ook breder zien. Het gebruik van water en energie, het maximaal kunnen repareren van onderdelen, reman-activiteiten en zelfs het reconditioneren van voertuigen hoort daarbij. Door dit allemaal op te pakken en te integreren in onze totale business nemen we nadrukkelijk onze verantwoordelijkheid voor het stimuleren van een circulaire economie. Wij zien de maatschappelijke uitdagingen in deze en we willen onderdeel van de oplossingen zijn. Het gaat daarbij om het totaalplaatje.”

Onderdelen
Het onderdelenaanbod van Stellantis bestaat uit meerdere pijlers.
Mopar, de originele onderdelen van de veertien automerken uit de Stellantis-portfolio: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM en Vauxhall.
OEM-leveranciers, veelal de bekende A-merkenonderdelen die, net als de Mopar-delen, via het Distrigo-platform worden gedistribueerd naar zowel het eigen dealer/agenten-netwerk als naar universele autobedrijven.
Eurorepar-onderdelen, het multimerkaanbod met bijna 20.000 referenties – eveneens via Distrigo gedistribueerd – met een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding.
SUSTAINera, het aanbod onderdelen afkomstig uit de circulaire economie. Deze worden via Distrigo aangeboden en zijn beschikbaar via Servicebox, de onderdelencatalogus van Stellantis

Alison Jones: “Een belangrijk gevolg van de focus op reman, hergebruik en het vergroten van de reparatiemogelijkheden is dat producten een langere economische en technische levensduur krijgen. Dat geldt ook voor de auto als geheel.”

“Het streven om in 2038 een carbon net zero company te zijn slaagt alleen als we niet alleen geloven in, maar vooral werken aan duurzaamheid. Natuurlijk moeten we ook zorgen voor omzet, maar ondanks dat velen vinden dat beide zaken met elkaar op gespannen voet staan, gaan ze in onze visie samen. Duurzaamheid moet dan wel onderdeel van de strategie zijn en dat is bij ons het geval. Het begint al bij het ontwerp van auto’s en hun onderdelen. Door meer voertuigen en onderdelen te ontwerpen met herfabricage en repareerbaarheid in het achterhoofd, kunnen we de levenscyclus al verlengen. We kijken in het designproces al naar de kansen om gebruikte onderdelen en gerecycelde materialen in te kunnen zetten bij het fabriceren van een nieuwe auto’s.”

SUSTAINera
Met SUSTAINera heeft Stellantis een 360 graden bedrijfsmodel gecreëerd rond de zogenaamde 4R-strategie, gebaseerd op de vier principes van de circulaire economie: remanufacturing (herfabriceren), repareren, re-use (hergebruiken) en recyclen, met als doel grondstoffen en energie te sparen. SUSTAINera heeft een programma van momenteel 13.000 reman-onderdelen, verdeeld over 37 productlijnen, een aanbod dat nog sterk moet groeien en met name de eigen merken van Stellantis betreft. Vorig jaar werden daarnaast ook 5 miljoen gebruikte multimerkonderdelen uit de autodemontagesector aangeboden. Deze worden in 155 landen gedistribueerd via het eigen e-commerce platform B-Parts. Nog eens 1,7 miljoen onderdelen uit dit demontagenetwerk worden gerecycled.

Innovatief

Stellantis laat zien in dit segment van de sector behoorlijk innovatief te zijn, ook al lijkt het daar niet altijd op. Alison Jones: “Een voorbeeld: steeds meer steden zullen in hun centra een EV-only-beleid gaan voeren. Zeker mkb’ers zullen niet altijd de mogelijkheid hebben om te investeren in een nieuwe elektrische bestelauto. Hiervoor bieden we als oplossing het ombouwen van de al in bedrijf zijnde bestelauto’s van benzine en diesel naar elektrisch. Hiervoor starten we in het vierde kwartaal met een externe partner, Qinomic, eerst als pilot in Frankrijk en als we daar tevreden mee zijn, zal het concept in andere landen worden geïntroduceerd. Op termijn kan het wellicht een dienst zijn die door onze aftersalespartners kan worden opgepakt. Op die manier verlengen we de levensduur van zo’n bestelauto en dragen we bij aan een schonere mobiliteit.”

Een ander voorbeeld is de circular economy hub die Stellantis eind van het jaar opent in Italië, in Mirafiori, waar meerdere elementen uit het circulaire concept zijn samengebracht. “Hier komen remanufacturing, autodemontage, reconditioning en het verzamelen van onderdelen die het reman-proces nog in moeten samen. Dit hub-model, waarin we met partners uit ons netwerk samenwerken, willen we in meerdere landen introduceren.”

Focus op EV

We spreken Alison Jones tijdens de Rematec-vakbeurs, waar remanufacturing centraal staat. Voor Stellantis blijft remanufacturing een structureel onderdeel van zijn duurzaamheidsstrategie Jones: “Zo kun je producten en materialen langer laten gebruiken, hun waarde voor de economie behouden en de vraag naar nieuwe grondstoffen verminderen. Tegelijkertijd kun je ermee het energieverbruik verlagen en de CO2-uitstoot verminderen ten opzichte van de uitstoot wanneer je nieuwe producten vanaf nul gaat produceren. Belangrijk is dat we ons productaanbod verder uitbreiden, zeker ten aanzien van elektrische voertuigen. Bij Stellantis is de focus op EV’s gericht. In Europa werken we toe naar een 100 procent EV-verkoop en in de VS zal dat 50 procent zijn.


‘Vorig jaar introduceerde Stellantis wereldwijd de businessunit circulaire economie. Dat hebben we gedaan omdat alle componenten van de circulaire economie in onze duurzaamheidsstrategie passen en aansluiten op ons nieuwe consumptie- en productiemodel.’


We hebben al gereviseerde EV-batterijen in ons assortiment, maar we hebben een sterk ontwikkelingsplan om aan het eind van het jaar meer gereviseerde EV-onderdelen te introduceren. EV-batterijen zijn een belangrijk product bij het verlengen van de levensduur van onderdelen. Het reviseren en opnieuw gebruiken van elektromotoren en batterijpakketten staan hoog op de actielijst, waarbij de insteek is om de relatief dure motoren en batterijen een tweede, derde en zelfs vierde leven te geven. De praktijk laat zien dat een batterij waarvan de capaciteit terug is gelopen vaak door het vervangen van enkele cellen weer up-to-date kan worden gemaakt. Eind dit jaar of begin volgend jaar komen we zelfs met een EV-servicecontract voor zakelijke en particuliere consumenten, zodat zij zich geen zorgen hoeven te maken over de staat van de batterij.”

Autodemontage

Zoals gezegd moet Alison Jones ook internationale en nationale netwerken bouwen om haar doelen te bereiken. “Ik leg daarbij zeker het accent op lokale samenwerkingsverbanden. Een voorbeeld is de joint venture met het Belgische Galloo, een autodemontagegroep die voorheen was gespecialiseerd in Peugeot en Citroën, maar nu een multimerkenstrategie hanteert.”

Dat betekent dat Stellantis weer een schakel in de automotive keten erbij krijgt en daarmee feitelijk de keten ‘gesloten’ heeft. Galloo zal door consumenten aangeboden, en actief ingekochte voertuigen, in eerste instantie in Frankrijk, België en Luxemburg starten, enerzijds om onderdelen te genereren voor het B-Parts-platform en anderzijds om middels recycling materialen terug te winnen. “Het is echter onze ambitie om hier een Europees concept van te maken, waarbij we zelfs zijn begonnen om onze aanpak ook aan andere autofabrikanten aan te bieden.”

Een bijkomende reden dat Stellantis actief is met autodemontage, is het doel om in 2030 bij de assemblage van nieuwe auto’s, dankzij het gebruik van gerecyclede delen, een ‘groene content’ van 40 procent te bereiken.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35