Directeur Freek Blekxtoon van AllParts heeft al veel vragen gekregen over de overstap die AllParts in oktober vorig jaar bekend maakte van GroupAuto International naar Nexus Automotive. In gesprek met Aftersales Magazine legt Blekxtoon nog eens uit waarom deze stap is genomen en wat de meerwaarde is van Nexus.
AllParts, voorheen bekend onder de naam GroupAuto Nederland, was 31 jaar lang partner van het netwerk van GroupAuto International. De overstap naar het internationale samenwerkingsverband Nexus Automotive, waar ook de onderdelendistributeurs Motorparts en Wijlhuizen zich bij aansloten, kwam voor velen onverwacht.
Wat zijn, om te beginnen, de gevolgen voor het huidige partnernetwerk van AllParts?
“Die zijn er eigenlijk niet zoveel. De concepten CarXpert en AutoExcellent blijven gewoon gehandhaafd, ook in naam. Dat geldt ook voor de add-on concepten Happy Driver en EVPro, en uiteraard voor DiagnoseXpert. Wel zijn de logo’s in een moderner jasje gestoken en is er een link naar Nexus Automotive. Verder blijft eigenlijk alles wat betreft onze structuur en de manier waarop we de concepten ondersteunen hetzelfde. Daarnaast blijft onze samenwerking met LKQ Fource bestaan, waarmee we onlangs een meerjarenovereenkomst hebben gesloten. Bovendien hebben we een samenwerking met Motorparts. De onderdelenbeschikbaarheid is dan ook verzekerd”, benadrukt Blekxtoon.
Wat is de achterliggende gedacht voor de overstap naar Nexus?
“Die is meer van strategische aard en daarom ook een keuze voor de lange termijn. Vlak voor Covid toesloeg, zaten we met elkaar middenin de discussie hoe de veranderingen in de markt onze grossiers en onze conceptdeelnemers op termijn zouden raken. En belangrijker: hoe we ons op deze met name technologisch gedreven veranderingen zouden moeten voorbereiden. De pandemie en ondertussen ook de door de oorlog in Oekraïne ontstane energie- en economische crisis kwamen daarbij. De wereld werd voor heel veel ondernemers een stuk complexer. Kortom: we waren naarstig op zoek naar een realistische stip op de horizon, een houvast om onze toekomstvisie vorm te geven.”
Noem eens wat technologische trends die jullie toekomst mede bepalen?
“Dat zijn met name de EV-transitie en de digitalisering van de hele keten, van producent tot consument en van grossier tot autobedrijf. Die hele keten wordt op de één of andere manier geïntegreerd. Autofabrikanten zijn daar met hun partners ook druk mee. Kijk naar het veranderende retail- of agentenmodel dat in het merkkanaal wordt ingevoerd. Met name connectiviteit zal hier een belangrijke rol gaan spelen, iets wat autofabrikanten in eigen hand willen houden. Ik verwacht dat ook het onafhankelijke kanaal hier het nodige van zal gaan ondervinden.”
Hoe dan?
“Gestimuleerd door de EV-transitie zal de autofabrikant nog meer de regie over de klant willen nemen. Dat zal wat betreft de aftersales echter een moeilijk verhaal worden. Dat realiseren zij zich zelf ook wel, dus zal het onafhankelijke kanaal, lees: het universele autobedrijf een belangrijke partnerrol kunnen gaan krijgen. Dan moet je enerzijds over netwerken beschikken met kennis van zaken – en daar komen de werkplaatsconcepten in beeld – en anderzijds de onderdelendistributie op orde hebben. Hier liggen dus kansen voor de hele keten. Daarnaast speelt ook de Europese consolidatie in de onderdelendistributie een belangrijke rol. Dat schaalgrootteproces is zeker nog niet afgerond. Ondanks het feit dat onze grossiers gezamenlijk een omzet van ruim 180 miljoen euro hebben, is AllParts toch een relatief kleine partij in de Europese onderdelenwereld. Voor ons zijn samenwerkingsverbanden om van eventuele schaalvoordelen te kunnen profiteren dan ook essentieel. En misschien nog wel belangrijker: we willen ondanks dat we soms nauw samenwerken onze onafhankelijkheid in de markt behouden en geen speelbal van de grote distributeurs worden. We willen zelfstandig keuzes kunnen maken over wat we waar inkopen.”

Er waren meer alternatieven beschikbaar. Waarom is gekozen voor Nexus Automotive?
“International trading groups als ATR, Temot, ADI en GroupAuto bestaan al sinds de jaren tachtig. Het zijn belangrijke partijen die de inkoopkracht bundelen, samenwerkingsverbanden smeden in de onafhankelijke aftermarket en soms ook werkplaatsconcepten ontwikkelen, dan wel ondersteunen. Door de Europese schaalvergroting op grossiersniveau werden diverse van deze groepen in onze ogen te veel gedomineerd door één partij. Er ontstonden nieuwe groepen, zoals Global One, Amerigo en Nexus Automotive. Die laatste bleek het beste bij ons te passen en daarom hebben we de keuze gemaakt om met hen onze nieuwe AllParts-weg in te slaan.”
Vertel eens wat meer over Nexus, toch een relatief nieuwe speler die niet iedereen kent.
“Nexus werd opgericht in 2014. Toch zullen de aangesloten leden, afkomstig uit ruim honderd landen, dit jaar gezamenlijk al de 40 miljard euro omzet bereiken. Daarmee zijn ze ondanks hun relatief jonge bestaan de grootste international trading group binnen de wereldwijde onafhankelijke aftermarket geworden. Wat ons specifiek aanspreekt, is hun commitment ten aanzien van een duurzame maatschappij. Natuurlijk moeten we allemaal onze business kunnen doen, hebben we een gezond verdienmodel nodig, maar dat zal gezien de maatschappelijke ontwikkelingen en de druk op onze aardbol wel anders moeten worden ingericht. Daar wil Nexus een voortrekkersrol in nemen.”
Wat merken de netwerken van AllParts daarvan?
“De afspraken die we maken met onderdelenfabrikanten en andere toeleveranciers zijn op zich niet onderscheidend. Dat is wel onze visie op de toekomst van de aftermarket. Nexus en haar partnernetwerken weten dat we onze kop niet in het zand moeten steken als het gaat om de maatschappelijke ontwikkelingen. We zijn allemaal opgegroeid met de verbrandingsmotor en we verdienden en verdienen daar nog altijd onze boterham mee. Toch zal onder de paraplu van duurzaamheid een veranderingsproces in gang gezet worden. In maart dit jaar zal Nexus zijn eerste wereldwijde milieucongres organiseren – in Montreal – dat gericht is op de aftermarket en de aftersales en waar DUURZAAMHEID met hoofdletters zal worden geschreven. Uiteindelijk zullen we als distributeurs en autobedrijven door de consument worden aangesproken worden op onze verantwoordelijkheden in deze. Nexus pakt dat op en ik vind dat een enorme meerwaarde voor ons en voor onze klanten.”
Plaats dat eens in het licht van de EV-transitie.
“Het is een onomkeerbaar proces, waarbij de snelheid vooral politiek wordt gedreven. Gezien de druk op het milieu is de EV-transitie voor de lange termijn noodzakelijk. Om de klimaatdoelen te behalen is de batterij-elektrische auto en zeker de elektrische auto met brandstofcel (rijdend op waterstof, red.) een goede keuze, maar er zijn meerdere manieren die naast elkaar kunnen bestaan en zeker de transitie naar een CO2-vrije, of in ieder geval CO2-arme transitie helpen bewerkstelligen. Nu al op één paard wedden is onverstandig. Ik denk dat waterstof het op langere termijn gaat winnen van de batterij, maar zekerheid is er niet. Er moeten nog veel en grote stappen worden gezet. In de tussentijd verwaarlozen we de alternatieven. We zijn dan ook een warm pleitbezorger voor het omarmen van e-fuels en andere biologische en dus duurzame energiedragers.”
Foto boven: Directeur Freek Blekxtoon stelde op het eigen AllPartscongres Nexus Automotive aan de leden voor.