Uit een enquête in opdracht van Apollo Tyres blijkt dat slechts 8 procent van de Nederlandse automobilisten het draagvermogen van een band weet te herkennen. Apollo waarschuwt dat de keuze voor een band met een te laag draagvermogen de prestaties, efficiëntie en veiligheid van de auto nadelig kan beïnvloeden.

Uit de enquête van Apollo Tyres, waaraan duizend automobilisten in Nederland deelnamen, bleek dat slechts 11 procent van de mannen en 4 procent van de vrouwen het draagvermogen op een band kon vinden. Onder jongere bestuurders was de bekendheid van het draagvermogen lager dan gemiddeld; slechts 7 procent van de 23- tot 34-jarigen gaf aan dat ze de betreffende markering konden identificeren, vergeleken met 13 procent van de 45- tot 54-jarigen.

EV

Uit de enquête bleek ook dat slechts 34 procent van de automobilisten zich ervan bewust is dat banden die op een EV zijn gemonteerd normaal gesproken tot een hogere bandenspanning moeten worden opgepompt om een veilig en efficiënt gebruik te garanderen. Dat percentage daalt tot slechts 10 procent onder automobilisten boven de 65 jaar en piekt op iets minder dan de helft (45 procent) bij 18- tot 24-jarigen. Nog belangrijker is dat onder EV-bestuurders het percentage van slechts 43 procent nog steeds laag is.

Yves Pouliquen, bij Apollo Tyres verantwoordelijk voor de sales en marketing: “Naarmate we in Europa steeds meer overgaan op elektrisch rijden, wordt het steeds belangrijker voor autofabrikanten en de bandenindustrie in bredere zin – van fabrikanten tot detailhandelaren en bandenmontagebedrijven – om consumenten te attenderen op het grote belang om het juiste draagvermogen te kiezen en de noodzaak om met de juiste bandenspanning te rijden. De behoefte aan informatie reikt verder dan het moment van aankoop. EV-eigenaren willen het rijbereik uiteraard maximaliseren, maar een te lage bandenspanning kan de rolweerstand aanzienlijk verhogen, wat leidt tot een slechte efficiëntie.”

Niet verbaasd

Bandenbrancheorganisatie VACO is niet verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek. Branchemanager Edwin Brinksma: “Zo’n uitkomst onderschrijft alleen maar dat het belangrijk is dat een specialist ernaar kijkt. Nu is er geen enkele controle op load index of snelheidssymbool van een band, iets wat in de landen om ons heen wel zo is. Daar volgt bij de minste of geringste afwijking al een afkeur. Er vindt nu wel een evaluatie plaats van de Nederlandse apk-regelgeving aan de hand van een toekomstige richtlijn of verordening vanuit Europa. Mogelijk leidt dat tot een aanpassing van de Nederlandse apk-regelgeving, maar dat is nog een lang traject.”

Waar VACO wel binnen enkele weken uitsluitstel over hoopt te krijgen is de toezegging die minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat eerder deed van een mogelijk nieuw onderzoek door de RDW naar de banden onder het huidige wagenpark.

Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. Het zou vast helpen deze cijfers iets omhoog te krijgen, als bij dit artikel even had gestaan hoe je dit draagvermogen op/van de band kunt zien/begrijpen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 januari 2025
Tesla Model 3 blijft courant dankzij prijsdaling
21 januari 2025
Meer auto’s gestolen, minder teruggevonden in 2024
21 januari 2025
De Klok importeur Falken in Nederland
21 januari 2025
ING: Nieuwverkoop valt terug naar 370.000 in 2025
21 januari 2025
Groen licht voor overname Nord-Ostsee Automobile
21 januari 2025
KwikFit opent vestiging in Den Hoorn
Meest bekeken berichten
Recente reacties