‘Elke dag is een schooldag’ zeggen ze aan de andere kant van de Noordzee. Die houding heb je wel nodig om in de werkplaats elke dag weer de klanten tevreden te kunnen stellen. De techniek staat niet stil. Met de nieuwe TechTrainingen wil Autodistribution Nederland voorzien in de kennisbehoefte.
Partnercontent
We zijn te gast in Nijmegen bij Excluparts Automaterialen. Eigenaar Derry Balvers heeft er met zijn team afgelopen maanden hard gewerkt aan het nieuwe trainingscentrum waar praktijk en theorie elkaar kunnen vinden. Beneden staat de speciaal geprepareerde C4 Cactus 1.6 Blue Hdi al klaar, compleet met het Delphi-diagnosesysteem en de Picoscoop. Trainer Maikel Maan legt uit wat er gaat gebeuren, terwijl de eerste gasten zich intussen melden. “Deze auto is er eentje uit onze vloot van geprepareerde voertuigen. Alle voor diagnose belangrijke punten zoals de kabelbomen, sensoren en modules zijn voorzien van labels en verbindingen zodat we direct op kunnen meten. Bovendien kunnen we als trainer allerhande storingen in het voertuig brengen om de cursisten te laten leren op een manier die zo dicht mogelijk komt bij de dagelijkse werkelijkheid.”
‘Tip: zet de auto wel even – als het kan – in de werkplaatsstand. Auto’s willen anders tijdens het meten weleens in slaap sukkelen. Dan denk je het uitgevallen component gevonden te hebben, maar blijkt deze gewoon te werken.’
Als de club compleet is gaan we naar de splinternieuwe theorieruimte op de eerste verdieping. Dirk Lampaert is als Technical Concept Manager Doyen Group speciaal naar Nijmegen afgereisd voor een kleine uitleg over het belang van dergelijke TechTrainingen en de andere pijlers die tezamen het TechExpert-programma vormen. Naast de TechTrainingen zijn ook de modules TechLine; technische helpdesk, TechData; technische data via Haynes Pro, TechTools; aanbod speciaal gereedschap voor uitleen; TechPro, onbeperkte garantie op onderdelen onder voorwaarden en TechRemote, diagnose op afstand, onderdeel van het garageconcept TechExpert. Naast TechExpert biedt Autodistribution Nederland ook het garageconcept AD Garage waarin de technische modules zijn opgenomen. De conceptleden hebben toegang tot TechAcademy: het volledige theoretische gedeelte van de opleidingsdag van dat voertuig met een mogelijkheid tot het uitvoeren van een kennistest over het voertuig zelf. Naast de praktische TechTraining worden ook webinars gegeven: elke maand een actueel onderwerp dat besproken wordt van A tot Z.
Speciaal gereedschap
Hoe belangrijk dat is, kan Lampaert niet genoeg onderstrepen. Voor de demontage van een EcoBoost-cilinderkop van Ford bijvoorbeeld is een stuk gereedschap vereist met een prijskaartje van twee mille. “Die koop je niet voor eenmalig gebruik en daar is TechTools voor.” Tijdens de pauze, als de cursisten onderling tips & tricks delen komt het speciaal gereedschap ook ter sprake als voorbeeld om een typische storing te vermijden. In dit specifieke geval met de juiste tang voor het dieselfilter. In de paar uur vinden theorie en praktijk elkaar regelmatig op deze manier, bovendien zijn belangrijke contacten gelegd om in de nabije toekomst ook bij elkaar te rade te kunnen gaan. Aan het einde van de dag is de betreffende WhatsApp-groep al aangemaakt. Alle aanwezigen zijn duidelijk blij weer eens een fysieke training te kunnen bijwonen in plaats van achter een beeldscherm.
Wat direct opvalt is de gretigheid onder de aanwezigen om kennis op te doen. Een van de cursisten werd om 04:00 uur ’s ochtends voor een stranding uit bed gebeld maar staat ondanks de lange dag tot aan het einde van de sessie alert deel te nemen. Een ander geeft aan elke gelegenheid aan te grijpen om kennis op te doen. De groep is lekker divers qua leeftijd en achtergrond. Zowel technici met jaren ervaring als een enkeling vers van school nemen deel. Juist die combi die je vaak in een werkplaats ook tegenkomt en het beste van twee werelden vormt.
Multiplex
Maan begint met wat basisinformatie, gewoon om even iedereen weer op het spoor te krijgen en te polsen of alles goed bekend is. Het multiplex-netwerk met de verschillende can-bussen komt bijvoorbeeld ter sprake. Geleidelijk zakken we verder af in de diepte van de techniek. “Daarom is dit voertuig ook zo’n goed uitgangspunt. In de basis is het bekende techniek, al decennia oud. Om de steeds strakker gezette emissienormen te kunnen blijven halen, zijn er steeds zaken bijgekomen. DPF, EGR, etc. Die maken het complex, maar tegelijkertijd wel gemeengoed in het wagenpark van vandaag.”
‘Vragen is sneller. Bel de TechLine gewoon.
Zo kom je bijvoorbeeld te weten of een storing een terugroepactie van de fabrikant betreft.’
Het diagnoseapparaat blijft bij de mannen niet lang onaangeroerd in de werkplaats, maar dat geldt niet bij iedereen ook voor de scope. “Je hoeft helemaal geen dure te hebben, maar wen jezelf aan het gebruik ervan. Zorg dat deze altijd bij de hand is met een verrijdbaar karretje en een mooi plateautje”, benadrukt Maan. “Je doet jezelf er zo’n plezier mee. Met een multimeter kun je op moderne auto’s nu eenmaal niet zoveel meer.” Hij voegt de daad later bij het woord door in de praktijksessie de Picoscope veelvuldig te laten inzetten. “Kijk, hier zie je het scope-beeld van een piëzoverstuiver. Meet je ze allemaal en wijkt er eentje af qua amperage? Dan heb je de boosdoener.”
Aan de basis van de training staat een lijvig boekwerk en een digitale omgeving rond de C4 Cactus 1.6 Blue Hdi, compleet met schema’s en opdrachten. De cursisten kunnen zelf aangeven waar ze meer over willen weten of vragen over hebben, want de praktijksessie is interactief en door Maan zo te sturen dat deze optimaal aansluit. De gretigheid naar kennis blijkt uit het gemak waarmee de cursisten nog om een extra opdracht vragen.