De Europese afzet van personenautobanden is het eerste kwartaal van dit jaar flink gedaald ten opzichte van de eerste drie maanden vorig jaar. De Europese vereniging van banden- en rubberfabrikanten ETRMA meldt een min van 12 procent.
De volumedaling in Europa betreft alle bandensegmenten, dus naast personenwagenbanden ook die van vrachtwagen-, autobus-, agrarische en zelfs motorfietsbanden. Binnen het segment personenwagenbanden daalde het totale volume met 12 procent. Daarbinnen ging de afzet zomerbanden met 13 procent onderuit en die van winterbanden zelfs met 26 procent. De verkoop van all season-banden daarentegen steeg met 1 procent.
Inflatie
De daling in volume was groter dan de daling in omzet, omdat er de nodige prijsstijgingen zijn geweest. Waren het eerst de logistieke kosten en de grondstoffenprijzen die stegen, nu zijn het vooral de gestegen energieprijzen en de kosten voor de inflatie gecompenseerde salarissen die de prijzen opdreven.
Bandenadvies
De prijsverschillen tussen A-, B- en C-merken banden zijn, net als in veel andere sectoren, best relevant. Stel je de prijs van een bepaald type band van een A-merk op 100 procent, dan zal de retailprijs van een B-merk 80 tot 85 procent daarvan bedragen en een C-merk ongeveer 65 procent. Meer nog dan de prijs zou de rijveiligheid bij een bandenadvies een rol moeten spelen. Dus ook bij het advies voor een B- of C-merk zouden hieraan niet te veel concessies gedaan moeten worden.
Dergelijke prijsstijgingen leiden doorgaans tot verschuivingen in het merk van keuze door consumenten, niet alleen in de bandenbranche. Hogere retailprijzen beperken immers de speelruimte in het huishoudbudget. Wanneer de dagelijkse boodschappen duurder worden, zal bij de keuze voor nieuwe banden minder vanzelfsprekend voor een A-merk gekozen worden. Hierbij speelt het advies van de bandenspecialist en -retailer een grote rol (zie kader).
Zorg
Omdat verkoopvolumes iets zeggen over het aantal werkplaatsklanten is het belangrijk om op de daling ervan te reageren (vooral actiematig), in plaats van tevreden te zijn met de gedeeltelijke compensatie in omzet door gestegen retailprijzen. Nu zijn de verkoopvolumes in Nederland ook gedaald (volgens Wesp-data), maar minder dan de rest van Europa. De redenen die leveranciers voor de Europese cijfers opgeven, zijn de relatief zachte winter en de sterk gestegen retailprijzen, waardoor consumenten langer doorrijden op hun oude banden. Bram Teun Koskamp, directeur van de Koskamp Groep: “Dat is niet goed voor de rijveiligheid natuurlijk. Zeker met de zomervakantie in aantocht is dat een punt van zorg en een taak voor autobedrijven en bandenspecialisten om hun klanten van het juiste advies te voorzien. Dat we in ons land ten opzichte van de Europese trend een kleinere volume daling ervaren ervaren, komt ongetwijfeld mede door het apk-regime, want wie banden met onvoldoende profieldiepte onder zijn auto heeft, komt niet door de apk.”
Apk
Publiceert de ETRMA zijn data slechts eenmaal per kwartaal, in ons land doet WESP dat maandelijks (zie pagina 28). Analyseren we met behulp van WESP-data (die weliswaar in belangrijke mate afkomstig zijn van het universele autobedrijf) de werkplaatswerkzaamheden, dan blijkt dat personenautobanden bij 24,1 procent van de werkplaatsomzet betrokken zijn. Bas Wintjes, directeur WESP: “Er zijn meerdere typen werkaanbod die de bandenafzet stimuleren, uiteraard als onderdeel van een apk-afspraak. Daarnaast wordt bandenafzet gerealiseerd in combinatie met een onderhoudsafspraak – al dan niet met een apk – of bij een individueel noodzakelijke bandenvervanging.”
Mede door de apk is het voor bandenretailers van belang dat hun leveranciers een brede en vooral snelle beschikbaarheid van banden kunnen garanderen. Juist door de apk hebben de grote bandendistributeurs, die een same day delivery dienstverlening bieden – zoals de meeste onderdelendistributeurs – hun marktaandeel in de bandensector vergroot. Zo hebben LKQ Fource en Alliance Automotive Group Benelux hun bandenafzet zien groeien. Beide marktpartijen zijn conceptmatig met de bandenretail aan de slag gegaan: LKQ Fource introduceerde eerder al de Autobandenpartner-formule en recentelijk introduceerde AAGB het Tyres-On-concept. Onderdelendistributeurs hebben daarbij niet per se de A-merken banden op hun netvlies; ze hebben daarnaast een breed aanbod B- en C-merken beschikbaar. In het kader van het eerder genoemde, beperkte huishoudbudget is dat momenteel een groot voordeel.
Grotere maten
Met name dealers merken voorts dat de vraag verschuift naar grotere maten, wat eveneens een prijsopdrijvend effect heeft. Vooral het toegenomen aandeel suv’s is hier debet aan. Gerard Vos, districtmanager bij Toyo: “In ons land is de verschuiving naar grotere
maten langzamer verlopen dan in de landen om ons heen. Door de behoorlijke instroom op de markt van 14 procentauto’s een aantal jaar geleden is er mede via de leasemaatschappijen een deels fiscaal gestuurd wagenpark ontstaan. Deze auto’s zijn ook na de leaseperiode lang in het wagenpark blijven hangen voor bandenvervanging. Deze auto’s zijn vaak voorzien van 14, 15 of 16 inch banden. In de landen om ons heen waren 18 en 19 inchmaten al eerder – onder andere op de suv’s – veel gevraagd.”
EV-banden
Uiteraard is ook de elektrische auto onderdeel van de bandendiscussie geworden. Banden dragen naast remmen bij aan fysieke emissies. Mede door het regeneratief remmen is de band een belangrijke stoorzender in deze. Door slijtage komen kleine deeltjes vrij, die in de wegberm terechtkomen.
Naast de kwaliteit van de bandencompounds zijn er meer factoren die de slijtage beïnvloeden. Denk aan het rijgedrag, de kwaliteit van het wegdek en de weersomstandigheden. Er is nog geen erkende testmethode om dit emissieprobleem objectief te meten. Er wordt door diverse fabrikanten binnen het Tire Industry Project – dat geleid wordt door het World Council for Sustainable Business Development – samengewerkt om die emissies te verminderen. Fabrikanten brengen mede hierdoor ook vaker speciaal voor EV’s ontwikkelde banden op de markt. Er is enige discussie of dit technisch echt noodzakelijk is, maar het is zeker goed voor de marketing en de positionering van de merken.
De belangrijkste eis voor EV’s ten aanzien van de bandenkwaliteit is een lage rolweerstand om zorgen over de actieradius te verminderen. Uiteraard is een veilig rijgedrag, inclusief korte remafstanden en optimale grip in alle weersomstandigheden noodzakelijk om tegengas te kunnen bieden aan het hogere voertuiggewicht en koppel van een EV. Verder spelen een rol de hogere tolerantie tegen bandenslijtage vanwege dat voertuiggewicht en koppel, en last but not least een lager afrolgeluid, omdat EV’s nu eenmaal stiller zijn en het geluid dat banden veroorzaken daardoor meer opvalt.
Tot slot nog een belangrijk gegeven voor de aftersalesmanagers: als door het toenemende aandeel EV’s in je werkplaats het onderhoudsbeeld verandert, zul je zien dat banden een grotere component van je werkplaatsomzet worden, iets wat ook de klant op zijn factuur zal zien. De toekomstige klant vasthouden voor je aftersalesactiviteiten begint dus bij een optimale communicatie rondom je bandenservices, inclusief uitlijnen en ADAS-kalibratie.
Duitsland
Een van de grootste Europese bandenvervangingsmarkten is Duitsland. Onze oosterburen zijn bovendien erg bandenbewust. Uit de berichtgeving van Duitse bandendistributeurs en webshops als Delticom blijkt dat Duitse bandenspecialisten een minder goed 2022 en zelfs een slecht eerste kwartaal van 2023 achter de rug hebben, met veel minder winterbandenwissels en winterbandenverkopen, en daarnaast te kampen hebben met een consument die in toenemende mate de overstap maakt naar budgetmerken. Wel verwachten bandenfabrikanten voor het tweede en derde kwartaal een inhaalvraag, niet alleen in Duitsland overigens, maar in heel Europa.
Foto boven: Bandenfabrikanten werden in het eerste kwartaal geconfronteerd met de Europese bandendip.