Over het eerste kwartaal liet de Europese bandenafzet nog een lichte plus zien van 3 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Met name de verkoop van zomerbanden bleef achter, maar dit werd ruimschoots gecompenseerd door hogere aantallen all season- en winterbanden. April en mei laten in algemene zin een lichte daling zien.
Heeft de Europese bandenvervangingsmarkt de eerste maanden van dit jaar moeite om de gewenste afzet te realiseren, in sommige Europese landen gaat het zelfs om serieuze marktdalingen, zo hoorden we op The Tire Cologne. In de aanloop naar de opening van deze internationale bandenbeurs in Keulen hadden fabrikanten, distributeurs, autobedrijven en bandenspecialisten op meer gehoopt, zeker gezien de groeiende en ouder wordende wagenparken in Europa.

Succesfactoren
Gelukkig voor de aftermarket in Nederland, in het bijzonder de bandenvervangingsmarkt, hebben zowel het afzetvolume als de omzet in euro’s de eerste vier maanden geplust, zo blijkt uit data van WESP, gebaseerd op de werkplaatsfacturen van 1300 autobedrijven. De succesfactoren in deze zijn bekend: het nog altijd toenemende apk-volume, een wagenpark dat ouder wordt en meer suv’s bevat, waardoor grotere, vaak wat duurdere bandenmaten gevraagd worden, en het feit dat er weer wat meer kilometers gereden worden. De snel optrekkende EV’s dragen, zij het voor een klein deel, eveneens hun steentje bij aan wat extra bandenslijtage. Als de huidige trend doorzet, wordt het al langer verwachte aantal van gemiddeld 1100 gemonteerde personenautobanden per autobedrijf op jaarbasis realiteit.

De prijsniveaus werden de eerste twee maanden opwaarts gestimuleerd door inflatoire factoren als de prijzen van grondstoffen, lonen, logistiek en de stijgende aandelen van suv en EV, al werd die trend in maart en april weer gekeerd. Behalve de gedaalde inflatie was ook de toenemende aandacht voor budgetmerken een reden voor een licht dalende gemiddelde bandenprijs. De data over 2021-2024 laten wel zien dat de bandenprijzen voor de werkplaatsklanten over die periode fors zijn gestegen.

Bandenspecialisme
De twee grootste onderdelendistributeurs van ons land, LKQ Fource en Alliance Automotive Group Benelux, zijn beide actief met specifieke bandenconcepten, respectievelijk Grip Expert en Tyres-On. Daarnaast maken ook de diverse werkplaatsconcepten steeds meer werk van bandenvervanging. Dit wordt enerzijds gestimuleerd door de apk en anderzijds doordat veel autobedrijven geïnvesteerd hebben in ADAS- en uitlijnsystemen, eventueel in combinatie met een bandenscanner. Dit leidt ertoe dat werkplaatsklanten vaker geïnformeerd worden over de staat van hun banden.
Dat autobedrijven, zowel dealerbedrijven als universele garages, het bandenspecialisme omarmen en daarop een deel van hun werkplaatsinvesteringen baseren, begint zijn vruchten af te werpen. Op The Tire Cologne was te zien hoe dit een trend is die niet alleen in Nederland plaatsvindt. Diverse marktpartijen op de beursvloer lieten weten dat de in hun ogen echte bandenspecialist nu meer werk moet maken van een bredere dienstverlening richting werkplaatsklant. Het bandenspecialisme alleen is straks niet meer genoeg voor een gezond verdienmodel.
